• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

The formative-punitive discourse of university teacher: power relations in the evaluation of students in initial teacher training

El discurso formativo-punitivo del profesor universitario: relaciones de poder en la evaluación de estudiantes en formación inicial docente

Author
Flores Noya, Diana

Díaz Barrera, Nicolás

Moncada Sánchez, José Alfredo

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7033
10.4067/S0718-07052022000300305
Abstract
It was a qualitative research with micro-ethnographic design which is contextualized at the Universidad de Oriente, Venezuela. Its purpose: get to know and understand university teachers’ discourse attending to the power relations established with students in initial teacher training. An intentional sample was considered, conformed by a group of 25 students, all of them taking the Educational Evaluation subject, belonging to the curriculum of the Bachelor of Education with mentions, who were asked to list phrases and comments expressed by university professors in their evaluation dynamics. A Critical Discourse Analysis was used to treat all the information, where 4 dimensions emerged by using Grounded Theory procedure, which are: intimidation, frustration, mind control and manipulation. The results establish that there is a dynamic permeated by a relationship of power and domination over the students, which is expressed through phrases and comments that generate tension in the relationship with the latter and that influence the formation of the student in ITT.
 
Se trató de una investigación cualitativa con diseño micro-etnográfico contextualizada en la Universidad de Oriente, Venezuela. Su objetivo: conocer y comprender el discurso del profesor universitario atendiendo a las relaciones de poder que se establecen en la evaluación de estudiantes en Formación Inicial Docente. La muestra fue intencional conformada por 25 estudiantes cursantes de la asignatura Evaluación Educativa, de la malla curricular de Licenciatura en Educación con menciones quienes listaron frase y comentarios docentes en el contexto de la dinámica de clase. La información fue tratada a través del Análisis Crítico de Discurso emergiendo 4 dimensiones, a saber; intimidación, frustración, control mental y manipulación. Los resultados establecen que existe una dinámica permeada por una relación de poder y dominación sobre los estudiantes, la cual se expresa a través de frases y comentarios que generan tensión en la relación con estos últimos y que influyen en la formación del estudiante en FID.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB