Show simple item record

El discurso formativo-punitivo del profesor universitario: relaciones de poder en la evaluación de estudiantes en formación inicial docente

dc.creatorFlores Noya, Diana
dc.creatorDíaz Barrera, Nicolás
dc.creatorMoncada Sánchez, José Alfredo
dc.date2022-09-30
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7033
dc.identifier10.4067/S0718-07052022000300305
dc.descriptionIt was a qualitative research with micro-ethnographic design which is contextualized at the Universidad de Oriente, Venezuela. Its purpose: get to know and understand university teachers’ discourse attending to the power relations established with students in initial teacher training. An intentional sample was considered, conformed by a group of 25 students, all of them taking the Educational Evaluation subject, belonging to the curriculum of the Bachelor of Education with mentions, who were asked to list phrases and comments expressed by university professors in their evaluation dynamics. A Critical Discourse Analysis was used to treat all the information, where 4 dimensions emerged by using Grounded Theory procedure, which are: intimidation, frustration, mind control and manipulation. The results establish that there is a dynamic permeated by a relationship of power and domination over the students, which is expressed through phrases and comments that generate tension in the relationship with the latter and that influence the formation of the student in ITT.en-US
dc.descriptionSe trató de una investigación cualitativa con diseño micro-etnográfico contextualizada en la Universidad de Oriente, Venezuela. Su objetivo: conocer y comprender el discurso del profesor universitario atendiendo a las relaciones de poder que se establecen en la evaluación de estudiantes en Formación Inicial Docente. La muestra fue intencional conformada por 25 estudiantes cursantes de la asignatura Evaluación Educativa, de la malla curricular de Licenciatura en Educación con menciones quienes listaron frase y comentarios docentes en el contexto de la dinámica de clase. La información fue tratada a través del Análisis Crítico de Discurso emergiendo 4 dimensiones, a saber; intimidación, frustración, control mental y manipulación. Los resultados establecen que existe una dinámica permeada por una relación de poder y dominación sobre los estudiantes, la cual se expresa a través de frases y comentarios que generan tensión en la relación con estos últimos y que influyen en la formación del estudiante en FID.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7033/8108
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 48 No. 3 (2022); 305-320en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 48 Núm. 3 (2022); 305-320es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectpoderes-ES
dc.subjectdominaciónes-ES
dc.subjectevaluación de los aprendizajeses-ES
dc.subjectdiscurso evaluativoes-ES
dc.subjectpoweren-US
dc.subjectdominationen-US
dc.subjectlearning evaluationen-US
dc.subjectevaluative discourseen-US
dc.titleThe formative-punitive discourse of university teacher: power relations in the evaluation of students in initial teacher trainingen-US
dc.titleEl discurso formativo-punitivo del profesor universitario: relaciones de poder en la evaluación de estudiantes en formación inicial docentees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record