Show simple item record

Social anxiety profiles and academic self-attributions in secondary school students. What are we really talking about? Theoretical, methodological, and statistical preciseness

dc.creatorUrbán, Dori J. A.
dc.creatorGarcía-Fernández, José M.
dc.creatorFernández-Sogorb, Aitana
dc.creatorIngles, Candido J.
dc.date2022-11-24
dc.date.accessioned2023-04-12T15:06:50Z
dc.date.available2023-04-12T15:06:50Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1970
dc.identifier10.32457/ejep.v15i2.1970
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/224654
dc.descriptionEl objetivo de este estudio fue analizar la relación entre las autoatribuciones académicas y la ansiedad social subclínica en una muestra de adolescentes españoles, así como comprobar si existen diferencias estadísticamente significativas en autoatribuciones académicas entre subgrupos de jóvenes con ansiedad social subclínica. Se realizó un muestreo aleatorio por conglomerados. La muestra final estuvo formada por 717 estudiantes españoles de Educación Secundaria (51 % mujeres) de 14 a 17 años (M = 15.68; DT = 1.16). Se administraron la Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A) y la Sydney Attribution Scale (SAS). El análisis de conglomerados identificó tres clústeres: (1) estudiantes con alta ansiedad social (n = 102) y puntuaciones altas en miedo a la evaluación negativa (FNE), ansiedad en situaciones sociales nuevas o ante extraños (SAD-N) y ansiedad en situaciones sociales en general (SAD-G); (2) estudiantes con ansiedad social moderada (n = 290) y puntuaciones moderadas en FNE, SAD-N y SAD-G; y (3) estudiantes con baja ansiedad social (n = 325) y bajas puntuaciones en FNE, SAD-N y SAD-G. Los análisis multivariados (MANOVA) examinaron las diferencias en autoatribuciones académicas entre los tres grupos de ansiedad social subclínica, encontrando diferencias estadísticamente significativas en los seis tipos de autoatribuciones académicas (Lambda de Wilks = .89, F(12,714) = 7.11, p <.001, η2 = .06), incluyendo éxito atribuido a la capacidad, éxito atribuido al esfuerzo, éxito atribuido a causas externas, fracaso atribuido a la capacidad, fracaso atribuido al esfuerzo y fracaso atribuido a causas externas. Se discuten las implicaciones de estos hallazgos para profesionales de la Psicología y de la Educación.en-US
dc.descriptionThe aim of this study was to identify the relationship between academic self-attributions and subclinical social anxiety in a sample of Spanish adolescents and examine statistically significant differences in academic self-attributions among subgroups of socially anxious youth. Random cluster sampling was conducted. The final sample consisted of 717 Spanish students enrolled in Secondary Education (51% girls) aged 14 to 17 years (M = 15.68, SD = 1.16). The Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A) and the Sydney Attribution Scale (SAS) were administered. Cluster analysis identified three clusters: (1) students with high social anxiety (n = 102) and high scores on fear of negative evaluation (FNE), anxiety toward strangers or new social situations (SAD-N), and anxiety in social situations in general (SAD-G); (2) students with moderate social anxiety (n = 290) and moderate scores on FNE, SAD-N, and SAD-G; and (3) students with low social anxiety (n = 325) and low scores on FNE, SAD-N, and SAD-G. Multivariate analyses (MANOVA) examined differences in the academic self-attributions across the three clusters of subclinical social anxiety, finding statistically significant differences in the six types of academic self-attributions (Wilks Lambda = .89, F(12,714) = 7.11, p < .001, η2 = .06), including success attributed to ability, success attributed to effort, success attributed to external causes, failure attributed to ability, failure attributed to effort, and failure attributed to external causes. The implications of these findings for Psychology and Education professionals are discussed.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/epub+zip
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1970/1354
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1970/1355
dc.rightsDerechos de autor 2022 Dori J. A. Urbán, José M. García-Fernández, Aitana Fernández-Sogorb, Ornela Mateu-Martínez, Candido J. Ingleses-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 15 No. 2 (2022): SOCIAL ANXIETY DISORDER, SOCIAL PHOBIA, and PSYCHOEDUCATIONAL VARIABLES that affect children, adolescents, and undergraduate students around the world; 43-56en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 15 Núm. 2 (2022): SOCIAL ANXIETY DISORDER, SOCIAL PHOBIA, and PSYCHOEDUCATIONAL VARIABLES that affect children, adolescents, and undergraduate students around the world; 43-56es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.32457/ejep.v15i2
dc.subjectsocial anxietyes-ES
dc.subjectacademic self-attributionses-ES
dc.subjectadolescencees-ES
dc.subjectcluster analysises-ES
dc.subjectSecondary Educationes-ES
dc.subjectansiedad socialen-US
dc.subjectautoatribuciones académicasen-US
dc.subjectadolescenciaen-US
dc.subjectEducación Secundariaen-US
dc.subjectanálisis de conglomeradosen-US
dc.titlePerfiles de ansiedad social y auto-atribuciones académicas en estudiantes de Educación Secundaria ¿De qué hablamos realmente? Precisiones teóricas metodológicas, metodológicas y estadísticasen-US
dc.titleSocial anxiety profiles and academic self-attributions in secondary school students. What are we really talking about? Theoretical, methodological, and statistical precisenesses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record