Education for Deliberative Citizenship, Debates in Higher Education and the Experiences of Chilean Students
Formación para la ciudadanía deliberativa, debates en la educación superior y las experiencias de estudiantes chilenos
Author
Mayorga Cordero, Pedro Luis
Cavieres-Fernández, Eduardo
Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/4101510.7764/PEL.60.1.2023.5
Abstract
The goal of this study is to analyze, through a case study methodology, the experience of participation of two Chilean higher education students in debate competitions and how they contribute to their formation as deliberative citizens. These students participated in an international debate program defined by the organizing university as oriented to train in deliberative skills. Based on the findings, the article discusses about the relevance of this activity for the deliberative citizenship formation of these students, as well as some of its aspects, such as its competitive nature, which are problematic. El presente trabajo tiene como objetivo analizar, a través de una metodología de estudio de casos, la experiencia de participación en competencias de debates de dos estudiantes chilenos de educación superior y cómo contribuyen a su formación como ciudadanos deliberativos. Estos estudiantes participaron en un programa internacional de debate definido por la universidad organizadora como orientado a formar en habilidades deliberativas. A partir de los hallazgos, se discute acerca de la pertinencia de esta actividad para la formación ciudadana deliberativa de estos estudiantes, así como se advierte de algunos aspectos, tales como su carácter competitivo, que resultan problemáticos.