Return to higher education in people with acquired brain injury: A narrative review.
Reintegro a la educación superior en personas que han sufrido Lesiones Cerebrales Adquiridas
Author
Allende, Macarena
Bracho, María José
Aliaga, Alvaro
Full text
https://praxispsy.udp.cl/index.php/praxispsi/article/view/20410.32995/praxispsy.v23i38.204
Abstract
Acquired Brain Injury (ABI) is a group of neurological pathologies that can significantly impact the lives of people in higher education, however, they are not necessarily visible to the educational community. Objective: This paper seeks to characterize the main difficulties faced by individuals, to determine those factors associated with successful (an unsuccessful) return to education, and to describe the intervention strategies designed to support this process. Methodology: Narrative review (non-systematic) with a qualitative approach on the scientific and theoretical literature related to ABI and the processes of return to higher education. Results: The literature review identified the existence of individual, socio-emotional, environmental and cultural factors that interfere negatively in the return to studies. Neuropsychological rehabilitation has been shown to be a useful approach to help people who wish to continue their higher education despite difficulties resulting from brain injury. Conclusions: Rehabilitation helps to reduce the effect of problems and contribute to reintegration processes. However, greater involvement of institutions and the community is necessary to advance inclusion. Antecedentes: Las Lesiones Cerebrales Adquiridas (LCA) constituyen patologías neurológicas que pueden impactar de manera significativa la vida de las personas que se encuentran cursando estudios superiores y que no necesariamente son visibles para la comunidad educativa. Objetivo: el presente trabajo busca caracterizar las principales dificultades que enfrentan las personas, determinar aquellos factores asociados a retornos exitosos (y no exitosos), y describir las estrategias de intervención diseñadas para apoyar este proceso. Metodología: Revisión narrativa con un enfoque cualitativo sobre la literatura científica y teórica relacionada con las LCA y los procesos de retorno a la educación superior. Resultados: La revisión de la literatura permite identificar la existencia de factores individuales, socio-emocionales, ambientales y culturales que interfieren negativamente en el reintegro a los estudios. La rehabilitación neuropsicológica ha mostrado ser un enfoque útil para ayudar a personas que desean continuar sus estudios superiores a pesar de las dificultades producto de una lesión cerebral. Conclusiones: La rehabilitación ayuda a reducir el efecto de los problemas y contribuir en los procesos de reintegro. Sin embargo, para avanzar en inclusión es necesario una mayor participación de las instituciones y la comunidad.