Teacher training spaces as a tool for innovation in a higher education organization
Los espacios de formación docente como herramienta para la innovación en una organización de educación superior
Author
Mandolesi, Melisa
Borgobello, Ana
Full text
https://praxispsy.udp.cl/index.php/praxispsi/article/view/20710.32995/praxispsy.v23i38.207
Abstract
Traditionally, innovation was linked to the incorporation of technologies into organizations. However, various developments have made this concept more complex and expanded. Thus, in recent decades the concept of culture of innovation has gained relevance and is considered essential for the emergence of ideas, methods and strategies along with their subsequent implementation within organizations. A study is presented about different forms of innovation made possible in a higher-level educational organization from the virtualization of education due to the COVID19 pandemic. A questionnaire was applied to 81 teachers from an argentinian public Faculty of Psychology. Data analysis was performed from a multi-method approach, descriptive statistics and non-parametric tests were calculated, and discourse analysis was performed. The results show that, although the pandemic promoted the incorporation of ICT in education, the most significant innovations were the organizational conditions surrounding said implementation. The teacher training spaces enabled the circulation of experiences and collective learning and are presented as a fundamental tool to facilitate innovation in higher education. Subsequent studies should focus on specific innovations assimilated into the culture of the organization. Tradicionalmente, la innovación se vinculó con la incorporación de tecnologías a las organizaciones. Sin embargo, diversos desarrollos complejizaron y ampliaron este concepto. Así, en las últimas décadas cobra relevancia el concepto de cultura de la innovación y la considera fundamental para el surgimiento de ideas, métodos y estrategias junto con su posterior implementación dentro de las organizaciones. Se presenta un estudio acerca de las diferentes implicancias que la virtualización forzosa de la educación por la pandemia de COVID19 tuvo para la docencia y la innovación en una organización educativa de nivel superior. Se aplicó un cuestionario a 81 docentes de una facultad de psicología pública de Argentina. El análisis de los datos se realizó desde un enfoque multimétodo, se calcularon estadísticos descriptivos y pruebas no paramétricas, y se realizó un análisis del discurso. Los resultados muestran que, si bien la pandemia potenció la incorporación de TIC a la educación, fueron las condiciones organizacionales de dicha implementación las que funcionaron como las innovaciones más significativas. Los espacios de formación docente posibilitaron la circulación de experiencias y aprendizajes colectivos, y son presentados como herramienta fundamental para facilitar la innovación en educación superior. Estudios posteriores deberán centrarse en las innovaciones concretas asimiladas a la cultura de la organización.