• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item

Sentimental polarization on Twitter during the 2021 National Strike in Colombia

Polarización sentimental en Twitter durante el Paro Nacional de 2021 en Colombia;
Polarização sentimental no Twitter durante a Greve Nacional de 2021 na Colômbia

Author
Said-Hung, Elias

Arce-García, Sergio

Mottareale-Calvanese, Daria

Full text
https://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/50483
10.7764/cdi.55.50483
Abstract
In 2021, Colombia experienced one of the most significant periods of social protests –initially motivated as a response to the reforms proposed by this country’s government in tax, health, or pension matters– in its recent republican history. A highly conflictive scenario, in which social networks played a leading role reporting what happened each day of protests and as a scenario to vindicate social demands. In this context, this work aims to understand how the sentimental polarization observed on Twitter favored the digital mobilization strategy. To this end, we collected 1,215,646 messages published in Spanish on Twitter from 05/01/2021 to 07/03/2022, and linked to the leading hashtags used during the period studied (#paronacionalcolombia, #nosestanmatandocolombia, #SOSColombia, #Colombiaalertaroja, and #ColombiaSOSDDHH). The results show us an apparent coordination between users located in different countries, who digitally mobilize the debate around these protests through the viralization of thematic axes focused mainly on making visible the protests’ development, the violence of the Colombian security forces, and the violation of human rights. These issues addressed in micro-narratives published on Twitter contain a different sentimental charge, depending on the country of origin of these messages. This can favour the polarization and conflict of public opinion around what happened in that country.
 
En 2021, Colombia vivió uno de los períodos de protestas sociales –motivadas inicialmente como respuesta a las reformas planteadas por el gobierno de este país, en materia tributaria, de salud o de pensión– más significativos de su historia republicana reciente. Un escenario de alta conflictividad, en el que las redes sociales tuvieron un rol protagónico, al dar cuenta de lo que acontecía en cada jornada de protestas y como escenario para reivindicar las demandas sociales. En este contexto, este trabajo busca comprender cómo la polarización sentimental observada en Twitter favoreció la estrategia de movilización digital. Para abordar este objetivo, se analizó un total de 1.215.646 mensajes publicados en español, recolectados en Twitter entre el 01/05/2021 y el 03/07/2022, y asociados con los principales hashtags empleados durante el período estudiado (#paronacionalcolombia, #nosestanmatandocolombia, #SOSColombia, #Colombiaalertaroja y #ColombiaSOSDDHH). Los resultados muestran una aparente coordinación entre usuarios localizados en diferentes países, quienes movilizan digitalmente el debate alrededor de estas protestas, mediante la viralización de ejes temáticos centrados, principalmente, en visibilizar el desarrollo de las protestas, la violencia de los cuerpos de seguridad del Estado colombiano, y la violación de los derechos humanos. Estos temas abordados en micro narrativas publicadas en Twitter contienen una carga sentimental diferente, de acuerdo con el país de origen de estos mensajes, que pudieron favorecer la polarización y conflictividad de la opinión pública alrededor de lo acontecido en dicho país.
 
Em 2021, a Colômbia viveu um dos períodos de protesto social mais significativos - inicialmente motivados como resposta às reformas propostas pelo governo daquele país, em matéria tributária, de saúde ou previdenciária - em sua história republicana recente. Um cenário de alto conflito, no qual as redes sociais foram protagonistas, relatando o que acontecia a cada dia de protestos e como palco para reivindicar as demandas sociais. Nesse contexto, este trabalho busca compreender como a polarização sentimental observada no Twitter favoreceu a estratégia de mobilização digital. Para atingir esse objetivo, foram analisadas  um total de 1.215.646 mensagens publicadas em espanhol, coletadas no Twitter entre 01/05/2021 e 03/07/2022, e associadas às principais hashtags utilizadas no período estudado (#paronacionalcolombia, #nosestanmatandocolombia, #SOSColombia, #Colombiaalertaroja e #ColombiaSOSDDHH). Os resultados mostram uma aparente articulação entre usuários localizados em diferentes países, que mobilizam digitalmente o debate em torno desses protestos, por meio da viralização de eixos temáticos focados, principalmente, em tornar visível o desenvolvimento dos protestos, a violência das forças de segurança do Estado colombiano e a violação dos direitos humanos. Esses temas abordados nas micronarrativas publicadas no Twitter contêm uma carga sentimental diferente, dependendo do país de origem dessas mensagens, que puderam favorecer a polarização e o conflito da opinião pública em torno do ocorrido naquele país.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • What do Portuguese MPs use Twitter for? : A study case of political communication in a country with a small Twitter Adoption rate 

    Ferro-Santos, Sofia; Cardoso, Gustavo; Santos, Susana. Cuadernos.info; No. 58 (2024): Dossier: "Comunicación organizacional, estratégica y relaciones públicas en América Latina: convergencias y divergencias" y Temas Generales; 184-207
  • Detecting ideological hatred on Twitter. Development and evaluation of a political ideology hate speech detector in tweets in Spanish 

    Amores , Javier J; Blanco-Herrero, David; Sánchez-Holgado, Patricia; Frías-Vázquez, Maximiliano. Cuadernos.info; No. 49 (2021): Computational methods and Big Data; 98-124
  • Influencers, personal branding and political ideology on Twitter 

    Fernández Gómez, Jorge David; Universidad de Sevilla; Hernández-Santaolalla, Víctor; Universidad de Sevilla; Sanz-Marcos, Paloma; Universidad de Sevilla. Cuadernos.info; núm. 42: Social media, branding y consumo; 19-37
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB