• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

The universe of emotions in the configuration of the identity of being a Natural Sciences teacher

El universo de las emociones en la configuración de la identidad de ser docente de Ciencias Naturales

Author
Olivo-Franco, José

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7111
10.4067/S0718-07052022000400053
Abstract
At present, emotional constructs are increasingly considered in scientific training processes, whether it is about teaching, referring to teachers or if they address learning, referring to students. This work developed from an interpretive paradigm and a phenomenological design aimed to understand the role of emotions in shaping the identity of being a Natural Sciences teacher from the voices of five Ibero-American teachers. With the information provided by in-depth interviews, a microanalysis was applied and six categories were configured, which described how pleasure, love, vocation, and inspiration, among other emotions, configure professional identity, didactic aspects such as affinity for certain forms, teaching currents and teacher-student interactions. It is suggested to consider emotions in teacher training.
 
En la actualidad los constructos emocionales son considerados cada vez más en los procesos de formación científica, tanto si se trata de la enseñanza, referido a los maestros o si abordan el aprendizaje, referidos al estudiantado. Este trabajo desarrollado desde un paradigma interpretativo y un diseño fenomenológico tuvo como objetivo comprender el papel de las emociones en la configuración de la identidad de ser docente de Ciencias Naturales desde las voces de cinco docentes iberoamericanos. Con la información aportada por entrevistas en profundidad se aplicó un microanálisis y configuraron seis categorías, que describieron cómo el placer, amor, vocación, e inspiración, entre otras emociones configuran la identidad profesional, aspectos didácticos como afinidad por ciertas formas, corrientes de enseñanza e interacciones profesorado-estudiantado. Se sugiere considerar las emociones en la formación del profesorado.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB