Design of a didactic experience to address the study of the variable
Diseño de una experiencia didáctica para abordar el estudio de la variable
Author
Uribe-Hernández, Mayra
Larios-Osorio, Victor
Pino-Fan, Luis Roberto
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/711610.4067/S0718-07052022000400157
Abstract
Various investigations agree that the variable concept has a multifaceted character, in algebraic problems it is presented with different definitions, references and symbols, so that students show difficulty in interpreting and putting into play its various uses. In this article we present the design and implementation of a study process on the variable, which allows students to understand its uses. For the development of the research we used the stages of Design-Based Research (DBR) and the notions of didactic trajectory and didactic suitability introduced by the Ontosemiotic Approach to mathematical knowledge and instruction (EOS). The development of three sessions with a group of Mexican high school students is analyzed. The retrospective analysis between the design and implementation stages allowed us to identify the acquisition of algebraic skills. These results could guide the design of didactic experiences. Diversas investigaciones coinciden en que el concepto variable posee un carácter multifacético, en los problemas algebraicos se presenta con distintas definiciones, referentes y símbolos, por lo que los estudiantes muestran dificultad para interpretar y poner en juego sus diversos usos. En este artículo presentamos el diseño e implementación de un proceso de estudio sobre la variable, el cual permite la comprensión de sus usos por parte de los estudiantes. Para el desarrollo de la investigación utilizamos las etapas de la Investigación Basada en el Diseño (IBD) y las nociones de trayectoria didáctica e idoneidad didáctica introducidas por el Enfoque Ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemáticos (EOS). Se analiza el desarrollo de tres sesiones con un grupo de estudiantes mexicanos de nivel Secundaria. El análisis retrospectivo entre las etapas de diseño e implementación, permitió identificar la adquisición de competencias algebraicas. Éstos resultados podrían orientar el diseño de experiencias didácticas.