Purposes of university MOOCs: an approach from a multi-case study
Finalidades de los MOOC universitarios: aproximación desde un estudio multicaso
Author
Sepúlveda-Parrini, Paloma
Valdivia-Vizarreta, Paloma
Pineda-Herrero, Pilar
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/712110.4067/S0718-07052022000400265
Abstract
Twelve years after the appearance of MOOCs, they continue to be an option within the university environment, aiming at the democratization of knowledge and equitable access to higher education. Nevertheless, there is a gap in the literature regarding the purposes of universities when implementing them. The present study set out to research in an exploratory way the institutional purposes for implementing MOOCs based on two public universities from different contexts. Explanatory categories were created based on the interviews with 14 people linked to the development of MOOCs. The results indicate that the purposes in both universities are: Innovation and institutional development, Internationalization and institutional brand positioning and Democratization of knowledge. It was concluded that the purposes for implementing MOOCs in each university depended mainly on their institutional trajectory and vision, MOOC’s time of implementation and the platforms used by the institutions. A doce años de su aparición, los MOOC continúan siendo una opción dentro del ámbito universitario, orientada a la democratización del conocimiento y acceso equitativo a la educación superior. Sin embargo, existe un vacío en la literatura respecto a las finalidades de las universidades al implementarlos. El presente estudio indaga de forma exploratoria las finalidades institucionales para implementar MOOC en dos universidades públicas de contextos diferentes. Se crearon categorías explicativas a partir de las entrevistas a 14 personas vinculadas al desarrollo de MOOC. Los resultados señalan que las finalidades en ambas universidades son: Innovación y desarrollo institucional, Internacionalización y posicionamiento de marca institucional, y Democratización del conocimiento. Se concluyó que las finalidades en cada universidad dependen principalmente de la trayectoria y visión institucional, el periodo de implementación de los MOOC, y las plataformas utilizadas.