A Discipline in Transition: Didactics of History and Initial Teacher Training in Chile
Una Disciplina en Transición: Didáctica de la Historia y Formación Inicial Docente en Chile
Author
Chávez Preisler, Carolina
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/712510.4067/S0718-07052022000400337
Abstract
In initial teacher training, didactics allows, or should allow, linking pedagogical knowledge with disciplinary knowledge, articulating the subjects of the curriculum, thinking and solving the problems of practice and providing the tools for disciplinary teaching (Audigier, 2001; Benejam, 2001; Pagès, 2002, 2004). This article aims to: understand how the subject of didactics of history is developed in six Chilean universities. The methodology is qualitative. The collection of information has been developed through documents (curricular networks and subject programs) and class observation. The results indicate that didactics is a discipline under construction which, in some cases, addresses a great diversity of topics, in addition to being unequal in terms of its representation in the curricular networks, the presence of specialists in the area and what and how it is taught. En la formación inicial docente la didáctica permite, o debiera permitir, vincular el saber pedagógico con el saber disciplinar, articular las asignaturas del currículum, pensar y dar solución a los problemas de la práctica y otorgar las herramientas para la enseñanza disciplinar (Audigier, 2001; Benejam, 2001; Pagès, 2002, 2004). Este artículo tiene por objetivo: comprender cómo se desarrolla la asignatura de didáctica de la historia en seis universidades chilenas. La metodología es de tipo cualitativa. La recogida de información se ha desarrollado a través de documentos (mallas curriculares y programas de asignatura) y observación de clases. Los resultados señalan que la didáctica es una disciplina en construcción la cual aborda, en algunos casos, una gran diversidad de temas. Además, que es desigual en cuanto a su representación en las mallas curriculares, a la presencia de especialistas en el área y el qué y cómo se enseña.