Relationships between specific motivational factors and critical thinking
Relaciones entre factores motivacionales y pensamiento crítico
Author
Valenzuela, Jorge
Nieto, Ana
Ossa, Carlos
Sepúlveda, Sergio
Muñoz, Carla
Abstract
The performance of critical thinking skills depends on motivational factors. Based on the expectancy-value motivational theory, this paper analyzes the effect of motivational components (expectancy, utility, attainment, cost, and interest) on the performance of critical thinking skills, and estimates the predictive capacity of these factors on critical thinking skills. In this study, three instruments were applied to a sample of 254 Spanish university students: the Motivation for Critical Thinking Scale (EMPC) and two scales of critical thinking skills: PENCRISAL and CCTST. Multiple regression analysis was used to identify the motivational components that best explain the performance of these skills. The results show that, regardless of the critical thinking test used, the motivational variables explain the variance in the performance of critical thinking skills ranging from 8% to 17%. Finally, the importance of considering these components of motivation to promote performance in these critical thinking skills is discussed. El rendimiento de las habilidades de pensamiento cr.tico depende de factores motivacionales. Basandose en la teoria motivacional expectativa-valor, este trabajo analiza el efecto de los componentes motivacionales (expectativa, utilidad, logro, coste e interés) sobre el rendimiento de las habilidades de pensamiento cr.tico y estima la capacidad predictiva de estos factores sobre las habilidades de pensamiento crítico. En este estudio se aplicaron tres instrumentos a una muestra de 254 estudiantes universitarios espa.oles: la Escala de Motivaci.n para el Pensamiento Cr.tico (EMPC) y dos escalas de habilidades de pensamiento cr.tico: PENCRISAL y CCTST. Se utiliza un analisis de regresión multiple para identificar los componentes motivacionales que mejor explican el rendimiento de estas habilidades. Los resultados muestran que, independientemente de la prueba de pensamiento crítico utilizada, las variables motivacionales explican la varianza en el rendimiento de las habilidades de pensamiento crítico entre un 8% y un 17%. Finalmente, se discute la importancia de considerar estos componentes de la motivación para promover el rendimiento en estas habilidades de pensamiento crítico.