• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item

Collaborative learning within legal clinics: A today’s professional world necessary mutualistic symbiotic relationship

El aprendizaje colaborativo al interior de las clínicas jurídicas: Una relación simbiótica mutualista necesaria para el mundo profesional actual;
Aprendizagem colaborativa dentro das clínicas jurídicas: Uma relação simbiótica mutualista necessária para o mundo profissional de hoje

Author
Vargas, Francisca

Álvarez González, Valeria

Cárdenas Vásquez, Massiel

Full text
https://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/68994
10.5354/0719-5885.2023.68994
Abstract
The work presented is the result of an investigation carried out with the support of the Academic Vice-Rectory of Diego Portales University, with the aim of analyzing the relationship between collaborative learning and the clinical method of teaching law and its usefulness in today’s professional world. This also led us to develop and examine the collaborative learning methodology and its benefits, as well as the clinical method of teaching law and its benefits. The methodology used was essentially qualitative, carrying out bibliographic analysis; semi-structured interviews with teachers and lawyers, and a survey application and focus group with students from national and Latin American legal clinics.
 
El trabajo presentado es el resultado de una investigación llevada adelante con apoyo de la Vicerrectoría Académica de la Universidad Diego Portales con el objetivo de analizar la relación entre el aprendizaje colaborativo y el método clínico de enseñanza del derecho y su utilidad en el mundo profesional actual. Lo anterior nos llevó, además, a desarrollar y examinar la metodología del aprendizaje colaborativo y sus beneficios, así como el método clínico de enseñanza del derecho y sus beneficios. La metodología utilizada fue esencialmente cualitativa, con análisis bibliográfico; entrevistas semiestructuradas a docentes, abogadas y abogados, y encuesta y focus group con estudiantes de clínicas jurídicas nacionales y latinoamericanas.
 
trabalho apresentado é o resultado de uma investigação realizada com o apoio da Vice-Reitoria Académica da Universidade Diego Portales, com o objetivo de analisar a relação entre a aprendizagem colaborativa e o método clínico de ensino do direito e a sua utilidade no mundo profissional atual. Isso também nos levou a desenvolver e examinar a metodologia de aprendizagem colaborativa e seus benefícios, bem como o método clínico de ensino de direito e seus benefícios. A metodologia utilizada foi essencialmente qualitativa, realizando análise bibliográfica; entrevistas semi-estruturadas com professores e advogados, e pesquisa e grupo focal com alunos de clínicas jurídicas nacionais e latino-americanas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB