THE UTOPIA OF THE TRAINING OF RESEARCHERS IN EDUCATION; A REFLECTION FROM THE TEACHING OF THE METHODOLOGY OF RESEARCH.
LA UTOPÍA DE LA FORMACIÓN DE INVESTIGADORES EN EDUCACIÓN; UNA REFLEXIÓN DESDE LA DOCENCIA DE LA METODOLOGÍA DE LA INVESTIGACIÓN.
Author
Sobarzo Ruiz, Rodrigo Andrés
Abstract
The purpose of this article is to make a reflection from the teacher's point of view regarding the process of training researchers in education, triangulating the pedagogical experience acquired as a professor of chairs belonging to the area of research methodology taught in three higher education institutions belonging to the Ñuble Region. The construction of the researcher in education is approached from a utopian perspective from the cross-curricular micro-curricular in the study programs that is separated from the educational reality, generating a functional overvaluation in pedagogical students in the preparation of their research projects to choose to the degree or professional title. It is necessary to generate formal instances of learning that generate an approach to investigative processes aimed at solving pedagogical problems from a theoretical-practical perspective in subjects that do not belong to the discipline of research methodology. El presente artículo tiene como propósito realizar una reflexión desde la mirada del docente con respecto al proceso de formación de investigadores en educación, triangulando la experiencia pedagógica adquirida como profesor de cátedras pertenecientes al área de la metodología de la investigación impartidas en tres instituciones de educación superior pertenecientes a la Región de Ñuble. Se aborda la construcción del investigador en educación desde una mirada utópica desde lo micro-curricular transversal en los programas de estudio que se separa de la realidad educativa, generando una sobrevaloración funcional en los estudiantes de pedagógica en la confección de sus proyectos de investigación para optar al grado o título profesional. Es necesario generar instancias formales de aprendizaje que generen un acercamiento a procesos investigativos orientados a la resolución de problemas pedagógicos desde una perspectiva teórica-práctica en asignaturas que no pertenecen a la disciplina de la metodología de la investigación.