• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item

Estética distópica en la pintura del artista cubano Vicente Hernández: el ojo de la tormenta

Author
Mercier, Claire

Hernández González, Osvaldo

Rosales Plá, Diana

Full text
https://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/31889
10.7764/Aisth.73.12
Abstract
Dystopian narrative has been heavily exploited in the field of literature, in contrast to the attention received in the field of visual arts. In relation to this, the purpose of this essay is to highlight, from a critical perspective on the Cuban socio-cultural reality, the characteristic elements of dystopia in Vicente Hernández's pictorial work. After a theorical-contextual tour through the relationships between the dystopian construct and Cuban reality, the essay analyses four representative paintings of the Cuban artist’s dystopian aesthetics, to conclude on the painter post-apocalyptic gaze as a dystopian story about Cuba. In this way, the consideration of Vicente Hernández’s visual universe expects to contribute to the promotion of interest in dystopia in the visual arts and to the development of critical thinking, at a time when the banal spectacle and political correctness constitute a very pronounced part of Cuban culture.
 
La narrativa distópica ha sido muy explotada en el campo de la literatura, a diferencia de la atención recibida en el ámbito de las artes visuales. En relación a ello, el propósito de este artículo es poner de relieve, desde una perspectiva crítica de la realidad sociocultural cubana, los elementos característicos de la distopía en la obra pictórica de Vicente Hernández. Después de un recorrido teórico-contextual por los nexos entre el constructo distópico y la realidad cubana, el artículo analiza cuatro pinturas representativas de la estética distópica del artista cubano, para concluir sobre la mirada post-apocalíptica del pintor como relato distópico acerca de Cuba. De este modo, la consideración del universo visual de Vicente Hernández pretende contribuir a la promoción del interés por la distopía en las artes visuales y al desarrollo del pensamiento crítico, en momentos donde el espectáculo banal y la corrección política constituyen una parte muy pronunciada de la cultura cubana.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB