Show simple item record

dc.creatorMercier, Claire
dc.creatorHernández González, Osvaldo
dc.creatorRosales Plá, Diana
dc.date2023-07-14
dc.date.accessioned2023-08-30T19:41:03Z
dc.date.available2023-08-30T19:41:03Z
dc.identifierhttps://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/31889
dc.identifier10.7764/Aisth.73.12
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/232671
dc.descriptionDystopian narrative has been heavily exploited in the field of literature, in contrast to the attention received in the field of visual arts. In relation to this, the purpose of this essay is to highlight, from a critical perspective on the Cuban socio-cultural reality, the characteristic elements of dystopia in Vicente Hernández's pictorial work. After a theorical-contextual tour through the relationships between the dystopian construct and Cuban reality, the essay analyses four representative paintings of the Cuban artist’s dystopian aesthetics, to conclude on the painter post-apocalyptic gaze as a dystopian story about Cuba. In this way, the consideration of Vicente Hernández’s visual universe expects to contribute to the promotion of interest in dystopia in the visual arts and to the development of critical thinking, at a time when the banal spectacle and political correctness constitute a very pronounced part of Cuban culture.en-US
dc.descriptionLa narrativa distópica ha sido muy explotada en el campo de la literatura, a diferencia de la atención recibida en el ámbito de las artes visuales. En relación a ello, el propósito de este artículo es poner de relieve, desde una perspectiva crítica de la realidad sociocultural cubana, los elementos característicos de la distopía en la obra pictórica de Vicente Hernández. Después de un recorrido teórico-contextual por los nexos entre el constructo distópico y la realidad cubana, el artículo analiza cuatro pinturas representativas de la estética distópica del artista cubano, para concluir sobre la mirada post-apocalíptica del pintor como relato distópico acerca de Cuba. De este modo, la consideración del universo visual de Vicente Hernández pretende contribuir a la promoción del interés por la distopía en las artes visuales y al desarrollo del pensamiento crítico, en momentos donde el espectáculo banal y la corrección política constituyen una parte muy pronunciada de la cultura cubana.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttps://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/31889/51507
dc.rightsDerechos de autor 2023 Claire Mercier, Osvaldo Hernández González, Diana Rosales Pláes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 73 (2023): Aisthesis 73; 237-252en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 73 (2023): Aisthesis 73; 237-252es-ES
dc.source0718-7181
dc.subjectdistopíaes-ES
dc.subjectpinturaes-ES
dc.subjectCubaes-ES
dc.subjectVicente Hernándezes-ES
dc.subjectpost-apocalipsises-ES
dc.titleEstética distópica en la pintura del artista cubano Vicente Hernández: el ojo de la tormentaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículoses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record