• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item

Curricular change in philosophy: Teacher perceptions

Cambio curricular en filosofía: percepciones de docentes;
Mudança curricular na Filosofia: Percepções dos Professores

Author
Sáez Reyes, Mario Luis

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/2099
Abstract
Abstract This article describes and interprets the perceptions of teachers from the La Serena –Coquimbo conurbation about the curricular change of philosophy. Considering a qualitative method, with a content analysis and data processing with the use of grounded theory. The sample was made up of four teachers to whom a semi-structured interview was applied, obtaining as a result three central categories: Teacher perceptions around the elimination of philosophy, teacher perceptions on psychology in the old curriculum and teacher perceptions on the new curricular change. Finally, from an explanatory scheme, the interpretations of the three previous categories are integrated.
 
Resumen En el presente artículo se describe e interpreta las percepciones de docentes de la conurbación La Serena – Coquimbo sobre el cambio curricular de filosofía. Considerando un método cualitativo, con un análisis de contenido y procesamiento de los datos con el uso de la teoría fundamentada. La muestra quedó integrada por cuatro docentes a quienes se les aplicó entrevista semiestructurada, obteniendo como resultado tres categorías centrales: percepciones docentes en torno a la eliminación de la filosofía, percepciones docentes sobre la psicología en el currículum antiguo y percepciones docentes sobre el nuevo cambio curricular. Finalmente, a partir de un esquema explicativo se integran las interpretaciones de las tres categorías anteriores.
 
Resumo Este artigo descreve e interpreta as percepções dos professores da conurbação La Serena – Coquimbo sobre a mudança curricular da filosofia. Considerando um método qualitativo, com análise de conteúdo e processamento de dados com o uso de teoria fundamentada. A amostra foi composta por quatro professores a quem foram aplicadas entrevistas semiestruticadas, obtendo como resultado três categorias centrais: percepções de ensino em torno da eliminação da filosofia, percepções de ensino sobre psicologia no currículo antigo e percepções dos professores sobre a nova mudança curricular. Finalmente, a partir de um esquema explicativo, as interpretações das três categorias anteriores são integradas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB