Show simple item record

Intervención de la lectura en niños con transtorno específico del lenguaje: una revisión de la literatura

dc.creatorColoma, Carmen Julia
dc.creatorRojas, Daniela
dc.creatorValdés, Carolina
dc.creatorHelo, Andrea
dc.date2023-08-23
dc.date.accessioned2023-09-05T15:59:09Z
dc.date.available2023-09-05T15:59:09Z
dc.identifierhttps://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/71757
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/233264
dc.descriptionChildren with Specific Language Impairment (SLI), currently referred to as Developmental Language Disorder (DLD), tend to experience difficulties in reading acquisition, which impacts their academic performance. Despite the importance of reading, there is limited evidence regarding programs specifically designed to support reading development in children with SLI/DLD. Therefore, the objective of this review is to gather information on research studies addressing interventions aimed at supporting reading difficulties in children with SLI/DLD over the past 10 years. The data reveals that there are four studies focusing on such interventions, three of which target metalinguistic skills, oral language, and reading skills. This suggests that a combined approach is the most common proposal for addressing the reading problem in these children. Finally, all studies report successful outcomes of the interventions in supporting reading skills in these children.en-US
dc.descriptionLos niños con Trastorno Específico del Lenguaje (TEL), actualmente Trastorno del Desarrollo del Lenguaje (TDL) tienden a presentar problemas en el aprendizaje de la lectura, lo que afecta su desempeño académico. A pesar de la importancia de la lectura, existe escasa evidencia sobre programas destinados específicamente a apoyar el aprendizaje lector de los niños con TEL. Por ello, el objetivo de la presente revisión es recopilar información sobre investigaciones que abordan intervenciones destinadas a apoyar los problemas lectores de los niños con TEL/TDL, en los últimos 10 años. Los datos muestran que existen cuatro estudios sobre este tipo de intervenciones, tres de ellos trabajan habilidades metalingüísticas, del lenguaje oral y lectoras, lo que sugiere que el trabajo combinado es la propuesta más frecuente para abordar el problema lector de estos niños. Finalmente, todos los trabajos informan que las intervenciones fueron exitosas en el apoyo a la lectura de estos niñoses-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/71757/74054
dc.rightsDerechos de autor 2023 Lenguas Modernases-ES
dc.sourceLenguas Modernas; Núm. 61 (2023): Primer semestre; pp. 77-96es-ES
dc.source0719-5443
dc.source0716-0542
dc.subjectLecturaes-ES
dc.subjectIntervenciones en lecturaes-ES
dc.subjectTrastorno Específico del Lenguajees-ES
dc.subjectDecodificaciónes-ES
dc.subjectComprensión lectoraes-ES
dc.subjectTrastorno del Desarrollo del Lenguajees-ES
dc.subjectReadingen-US
dc.subjectReading interventionsen-US
dc.subjectSpecific Language Impairmenten-US
dc.subjectDecodingen-US
dc.subjectReading comprehensionen-US
dc.subjectDevelopmental Language Disorderen-US
dc.titleReading intervention in children with specific language disorder: a review of the literatureen-US
dc.titleIntervención de la lectura en niños con transtorno específico del lenguaje: una revisión de la literaturaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record