The official curriculum for indigenous peoples represented by traditional mapuche educators in Chile
El curriculum oficial dirigido a los pueblos originarios representado por educadores tradicionales mapuche en Chile
Author
Fuenzalida Orellana, Diego
Abstract
The educational institutions have defined that traditional educators are the teachers who implement the Subject of Language and Culture of the Original Ancestral Peoples in Chile. This article reports the social representations that these actors, specifically from the Mapuche people, present about this official curricular sector. Based on a qualitative methodological strategy, dialogue was held with traditional educators from three regions of the country, exploring their processes of socialization, objectification, attitudes and beliefs about the current curriculum. These actors represent the curriculum as a device of the non-indigenous world, demanding, “square” and alien to Mapuche thought. However, the curriculum can also be considered a tool and provides certain spaces for resistance practices. Both sides of the coin are interpreted in a context in which these educational agents identify the need to influence curricular decisions and involve communities, as has been done in other countries. Beyond the contents of the curriculum, possible changes aim to give prominence to these actors. La institucionalidad educativa ha definido que los educadores tradicionales sean los docentes que implementen la Asignatura de Lengua y Cultura de los Pueblos Originarios Ancestrales en Chile. Este artículo reporta las representaciones sociales que estos actores, específicamente del pueblo mapuche, presentan sobre este sector curricular oficial. A partir de una estrategia metodológica cualitativa, se dialogó con educadores tradicionales de tres regiones del país, explorando sus procesos de socialización, de objetivación, actitudes y creencias sobre el currículum vigente. Estos actores representan el currículum como un dispositivo del mundo no indígena, exigente, “cuadrado” y ajeno al pensamiento mapuche. No obstante, el currículum también puede ser considerado una herramienta y da ciertos espacios para prácticas de resistencia. Ambas caras de la moneda son interpretadas en un contexto en que estos agentes educativos identifican la necesidad de incidir en las decisiones curriculares y hacer partícipe a las comunidades, tal como se ha hecho en otros países. Más allá de los contenidos del currículum, posibles cambios apuntan a entregar protagonismo a estos actores.