How to validate an interview of open questions: a proposal for empirical philosophy research
Cómo validar una entrevista de preguntas abiertas: una propuesta para investigación filosófica empírica
Author
Mora Muñoz, Loreto Andrea
Abstract
As part of a doctoral thesis, which consisted of an empirical philosophical investigation, an interview with open questions was prepared to investigate philosophical conceptions regarding the nature of science. In said preparation, a validation process was planned to give reliability to the qualitative instrument for data collection. This process was carried out in three consecutive stages: based on philosophical theoretical references; based on an application as a pilot test; and based on expert evaluation. The result presents an innovative proposal for the validation of interviews, as an intersubjective construction, obtaining an instrument that seeks to be reliable when undertaking research with qualitative methods in philosophy of science, applicable to other areas of humanities and social sciences. The foregoing, especially in the context of undergraduate and postgraduate research and theses, where scientific rigor, reliability and validity are required in the areas and disciplines of the so-called conjectural sciences, such as education. Como parte de una tesis doctoral, que consistió en una investigación filosófica empírica, se confeccionó una entrevista de preguntas abiertas para indagar las concepciones filosóficas respecto de la naturaleza de las ciencias. En dicha confección se planeó un proceso de validación que le diera fiabilidad a este instrumento cualitativo de recolección de datos. Este proceso se llevó a cabo en tres etapas consecutivas: la primera, a partir de referencias teóricas filosóficas; la segunda, a partir de una aplicación como prueba piloto; y la tercera, a partir de la evaluación de expertos. El resultado presenta una propuesta innovadora de validación de entrevistas, como construcción intersubjetiva, obteniendo un instrumento que busca ser fiable al momento de emprender una investigación con métodos cualitativos en filosofía de la ciencia, aplicable a las demás áreas de humanidades y ciencias sociales. Lo anterior, sobre todo en contexto de investigaciones y tesis de pregrado y posgrado, donde se exige rigurosidad científica, confiabilidad y validez a las áreas y disciplinas de las denominadas ciencias conjeturales, como lo es la educación