Mentors of the Program for Effective Access to Higher Education (PACE): beliefs, experiences and opinions on inclusion and learning
Mentores/as del Programa de Acceso Efectivo a la Educación Superior (PACE): creencias, experiencias y opiniones sobre inclusión y aprendizaje
Author
Muñoz Masson, Laura Elisa
Abstract
One of the challenges for higher education (HE) is to ensure access and permanence for students from disadvantaged groups according to their ethnicity, gender, or socioeconomic level (CINDA, 2019; Ainscow, 2020). To face these challenges, access and accompaniment programs have been created (Díaz-Romero, 2016), as is the case of the Program for Effective Access to Higher Education (PACE). One of the components of PACE, highly valued by students, is the Mentoring Program (PM) (Reyes, 2019). This article presents a study that investigates the beliefs, experiences and opinions on inclusion and learning of PACE mentors from a Chilean university of excellence. The findings of this study allow us to visualize the inclusion strategies used by the mentors, the link they establish with the student, their perceptions on aspects of learning and insertion in university life of the students, and what are the challenges at the institutional level that are urgent to address to improve the Program. Based on these findings, recommendations are made for improvements of the PACE program that could be implemented at the university where the study was carried out and the importance of mentors is highlighted. Uno de los desafíos que enfrenta la educación superior (ES) es asegurar el acceso y permanencia de estudiantes de grupos desaventajados según su etnia, género o nivel socioeconómico (CINDA, 2019; Ainscow, 2020). Para enfrentar dichos desafíos se han creado programas de acceso y de acompañamiento (Díaz-Romero, 2016), como es el caso del Programa de Acceso Efectivo a la Educación Superior (PACE). Uno de los componentes del PACE, altamente valorado por los/as estudiantes, es el Programa de Mentores (PM) (Reyes, 2019). En este artículo se presenta un estudio que indaga en las creencias, experiencias y opiniones sobre inclusión y aprendizaje de mentores/as del PACE de una universidad chilena de excelencia. Los hallazgos de este estudio permiten visualizar las estrategias de inclusión que emplean los/as mentores/as, el vínculo que establecen con el/la estudiante, sus percepciones sobre aspectos propios del aprendizaje e inserción en la vida universitaria de los/as estudiantes, y cuáles son los desafíos a nivel institucional que resultan urgentes de atender para la mejora del programa. A partir de estos hallazgos se realizan recomendaciones de mejoras al programa PACE que se podrían implementar en la universidad donde se realizó el estudio y se releva la importancia de los/as mentores/as.