• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item

School Leadership Improvement Design: How to Promote Communicative Interaction Between Teachers and Students in the Classroom?

Diseño de mejora a nivel directivo: ¿cómo favorecer la interacción comunicativa entre docentes y estudiantes en la sala de clases

Author
Flores Utreas, Guillermo Ignacio

Molina Ruiz, Nancy María

Horn Kupfer, Andrea Eliana

Full text
https://revistas.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/71399
10.5354/2452-5014.2023.71399
Abstract
Communicative interaction is a concept rarely addressed in the school environment from the role of its managers, since, in general, it is considered only from the teacher-student relationship in the classroom. In Chile, studies on the subject show that teachers do not include communicative interaction in the design of their classes, which has the consequence that students in the classroom have very little initiative and verbal activity. This article exposes an action-research experience that took place in a municipal school in the Metropolitan Region, in which the Problem-Solving approach for Continuous Improvement was used, with the purpose of addressing the problems of communicative interaction that had teachers with their 7th and 8th grade students. The research included identifying a problem at the school level, its understanding, and the design of a feasible and viable improvement proposal to carry out in the studied educational establishment, which opens the possibility that the approach and associated methodology may be used in other establishments.
 
La interacción comunicativa es un concepto poco abordado en el ámbito escolar desde el rol de sus directivos, ya que, por lo general, se lo considera solamente desde la relación docente-estudiante en la sala de clases. En Chile, los estudios sobre el tema demuestran que los/as docentes no incluyen la interacción comunicativa en el diseño de sus clases, lo que tiene como como consecuencia que en el aula los/as estudiantes tengan muy poca iniciativa y actividad verbal. El presente artículo expone una experiencia de investigación-acción que tuvo lugar en una escuela municipal de la Región Metropolitana, en la cual se utilizó el enfoque de Resolución de Problemas para la Mejora Continua, con el propósito de abordar los problemas de interacción comunicativa que tenían los/as docentes con sus estudiantes de 7° y 8° básico. La investigación incluyó la identificación de una problemática a nivel escolar, su comprensión, y el diseño de una propuesta de mejora factible y viable de realizar en el establecimiento educacional estudiado, lo que abre la posibilidad de que el enfoque y la metodología asociada sea utilizada en otros establecimientos. Palabras claves: interacción comunicativa, liderazgo directivo, problema de práctica, resolución de problemas para la mejora continua, plan de mejora.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB