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El olvido de la 'sophia';
L’oubli de la 'Sophia'

dc.creatorJaffelin, Emmanuel
dc.date2022-12-26
dc.date.accessioned2023-09-11T12:01:52Z
dc.date.available2023-09-11T12:01:52Z
dc.identifierhttps://revistas.ucsc.cl/index.php/revistafilosofia/article/view/1771
dc.identifier10.21703/2735-6353.2022.21.02.09
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/233755
dc.descriptionPhilosophy is a discipline that is non-scientific and remains little-known to the general public, who often view it as a form of original reflection. In order to fully grasp this originality, it is necessary to recall the beginning of the history of philosophy, which, since the end of Antiquity, has deviated from its primary objective, namely Wisdom. Since Emperor Justinian's closure of all philosophy schools in 533 AD, philosophy has survived by remaining as a discourse (logos) disconnected from its action (praxis); however, this action was sophia (wisdom). Thus, we must consider that philosophy has been effectively dead for fifteen centuries, and that philosophers have survived by submitting to the authority of the times, first to theocracy and thus to the Church, then to the State and thus to the academy. In the former case, philosophers are more interested in faith and holiness than in meditation and wisdom; in the latter, they prefer to teach and write rather than to engage in dialogue and develop a peaceful way of life. Philosophy has strayed from its goal, which is Wisdom. Therefore, the revival of philosophy requires the reopening of schools that teach Wisdom.en-US
dc.descriptionLa filosofía es una disciplina que no es una ciencia y que es poco conocida por el gran público que ve en ella una forma de reflexión original. Para comprender esta originalidad, debemos recordar el comienzo de la historia de la filosofía que, desde el final de la Antigüedad, abandonó su primer objetivo, a saber, la Sabiduría. Desde el emperador Justiniano que cerró todas las escuelas de filosofía en el año 533 d.C. JC, la filosofía sobrevivió al permanecer como un discurso (logos) desconectado de su acción (praxis); ahora bien, esta praxis era sophia (sabiduría). Consideremos entonces que la filosofía está muerta desde hace 15 siglos y que los filósofos han sobrevivido sometiéndose a la autoridad de turno, primero a la teocracia y por tanto a la Iglesia, luego al Estado y por tanto al Docente. En el primer caso, los filósofos están más interesados ​​en la fe y la santidad que en la meditación y la sabiduría; en el segundo caso, prefieren enseñar y escribir antes que dialogar para desarrollar una forma de vida serena. La filosofía se ha desviado de su objetivo, la Sabiduría. ¡Se trata, por tanto, de revivir la filosofía reabriendo las escuelas que enseñan la sabiduría!es-ES
dc.descriptionLa philosophie est une discipline qui n’est pas une science et qui est mal connue du grand public qui y voit une forme de réflexion originale. Pour comprendre cette originalité, il faut se souvenir du début de l ’histoire de la philosophie qui a, dès la fin de l’Antiquité, abandonné son premier but, à savoir la Sagesse. Depuis l’Empereur Justinien qui ferma toutes les écoles de philosophie en 533 ap. JC, la philosophie a survécu en restant un discours (logos) déconnecté de son action (praxis) ; or, cette praxis était la sophia (sagesse). Considérons alors que la philosophie est morte depuis 15 siècles et que les philosophes ont survécu en se soumettant à l’autorité en place, d’abord à la théocratie et donc à l’Église, puis à l’État et donc à l’Enseignement public. Dans le premier cas, les philosophes s’intéressent plus à la foi et à la sainteté qu’à la méditation et à la sagesse ; dans le second cas, ils préfèrent enseigner et écrire plutôt que de dialoguer pour développer une manière de vivre sereine. La philosophie s’est éloignée de son but – la Sagesse.Il s’agit donc de faire re-naître la philosophie en rouvrant des écoles qui enseignent une sagesse !fr-FR
dc.formatapplication/pdf
dc.languagefra
dc.publisherUniversidad Católica de la Santisima Concepciónen-US
dc.relationhttps://revistas.ucsc.cl/index.php/revistafilosofia/article/view/1771/1281
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0en-US
dc.sourceRevista de Filosofia UCSC; Vol. 21 No. 2 (2022): Revista de Filosofía UCSC | July - December 2022; 133 - 144en-US
dc.sourceRevista de Filosofía UCSC; Vol. 21 Núm. 2 (2022): Revista de Filosofía UCSC | Julio - Diciembre 2022; 133 - 144es-ES
dc.sourceRevista de Filosofía ; v. 21 n. 2 (2022): Revista de Filosofía UCSC | July - December 2022; 133 - 144pt-BR
dc.source2735-6353
dc.source0717-7801
dc.subjectsophiafr-FR
dc.subjectoublifr-FR
dc.subjectJustinienfr-FR
dc.subjectsoumissionfr-FR
dc.subjectsophiaen-US
dc.subjectoblivionen-US
dc.subjectJustinianen-US
dc.subjectsubmissionen-US
dc.subjectsophiaes-ES
dc.subjectolvidoes-ES
dc.subjectJustinianoes-ES
dc.subjectsometimientoes-ES
dc.titleThe forgetting of 'sophia'.en-US
dc.titleEl olvido de la 'sophia'es-ES
dc.titleL’oubli de la 'Sophia'fr-FR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeEssayen-US
dc.typeEnsayoes-ES


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