• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Fundación Observatorio Ñuble
  • Avante: Revista de humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Fundación Observatorio Ñuble
  • Avante: Revista de humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item

LA CONSTRUCCIÓN DEL APRENDIZAJE; TEORÍA DE LA CARGA COGNITIVA Y APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO

Author
Sobarzo Ruiz, Rodrigo Andrés

Arroyo Hernández, Lucía Carolyn

Full text
https://revista-avante.com/index.php/inicio/article/view/75
Abstract
The purpose of this essay is to analyze an approach to the construction of learning,through the articulation of two theories that correspond to Cognitive Load and significantlearning. Thus, it is possible to establish a binding association between both proposedtheories, given that both have the objective of obtaining efficient concretion in terms ofrelevance, assessment and significance of student learning, as well as considering mentalstructures, information scaffolding as common principles. Between previous and newknowledge, in addition to the use of active methodologies that allow motivating andpromoting student participation in the classroom. In short, the significant learner managesto be acquired when the teacher raises in a structured and sequenced way the differentconcepts that he wants to be learned through the application of active methodologies andeducational strategies contextualized in the realities of the student body.
 
El presente trabajo tiene como propósito analizar una aproximación de la construcción del aprendizaje,mediante la articulación de dos teorías que corresponde a la Carga Cognitiva y el aprendizaje significativo.Es así que se logran establecer una asociación vinculante entre ambas teorías propuestas, dado queambas tienen como objetivo obtener concreción eficiente en cuanto a relevancia, valoración y significanciadel aprendizaje en el estudiante, así también consideran como principios comunes las estructurasmentales, andamiaje de información entre los conocimientos previos y los nuevos, además de lautilización de metodologías activas que permitan motivar y promover la participación en el aula de losestudiantes. En definitiva, el aprendiz significativo logra ser adquirido cuando el docente plantea demanera estructurada y secuenciada los distintos conceptos que desea que sean aprendidos mediante laaplicación de metodologías activas y estrategias educativas contextualizadas en las realidades delestudiantado.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB