Show simple item record

Gestión Emocional de docentes de Educación Diferencial durante el transcurso de la Pandemia Covid-19.

dc.creatorMondaca Cabrera, Lucía
dc.creatorSilva González, Sergio
dc.date2023-10-13
dc.identifierhttp://revistas.ugm.cl/index.php/rakad/article/view/448
dc.identifier10.61144/0718-9397.2022.448
dc.descriptionThis research describes the emotional management skills used by Special Education teachers who worked in school integración programs during the COVID-19 pandemic. This investigación was a qualitative type, with an exploratory-descriptive approach. In-depth interviews were used to gather información about the teachers' emotional experiences. The results conclude that the teachers experienced unpleasant emotions of high and low energy such as frustration, loneliness, tiredness, among others. The incidence of these feelings was primarily due to the pandemic crisis which perpetuated the precarization of the teachers' labour and the school institution stiffened driven by the administrativo duties, instead of strengthening well-being school cultures. These findings serve to highlight the need for the creation of formative spaces for the development of socioemotional abilities that promote the mental health care of educational communities and their members. Keywords: Distance Education, Special Education, pandemic, socioemotional learning, Teachers competencies .en-US
dc.descriptionEsta investigación describe las habilidades de gestión emocional desplegadas por docentes de educación diferencial, que ejercieron de forma virtual en programas de integración escolar durante el periodo de pandemia COVID-19. Esta investigación de tipo cualitativa, presenta un enfoque exploratorio-descriptivo. Se utilizaron entrevistas en profundidad para recabar las experiencias emocionales vivenciadas por las docentes. Los resultados de esta investigación permiten vislumbrar que las docentes vivenciaron emociones desagradables de alta y baja energía, tales como: frustración, soledad, cansancio, entre otras. La prevalencia de estas emociones, se debe principalmente a que la crisis por pandemia, perpetuó la precarización laboral docente y la institución escolar se rigidizó en función del cumplimiento de labores administrativas, más que en el fortalecimiento de culturas escolares de bienestar. Estos hallazgos dan cuenta de la necesidad de crear espacios formativos para el desarrollo de habilidades socioemocionales, que propendan al cuidado de la salud mental de las comunidades educativas. Palabras claves: Educación a distancia, Educación especial, pandemia, Aprendizaje socioemocional, Competencias del docentees-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Gabriela Mistrales-ES
dc.relationhttp://revistas.ugm.cl/index.php/rakad/article/view/448/621
dc.rightsDerechos de autor 2022 Lucía Mondaca Cabrera et al.es-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceAkadémeia Magazine; Vol. 21 No. 1 (2022): Junio-Julio; 78-104en-US
dc.sourceRevista Akadèmeia; Vol. 21 Núm. 1 (2022): Junio-Julio; 78-104es-ES
dc.source0718-9397
dc.source0717-9936
dc.titleEmotional Management of Differential Education teachers during the course of the Covid-19 Pandemicen-US
dc.titleGestión Emocional de docentes de Educación Diferencial durante el transcurso de la Pandemia Covid-19.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record