Evaluación de cursos en línea
Evaluación de cursos en línea: diseño y validación de un cuestionario
Author
Luzardo Martínez, Hendry
Molina Gutiérrez, Teresa de Jesús
Godoy Tapia, Camila
Abstract
Abstract:At the present time, there has been a significant increase in offering and demand of online based educational programs. This makes the creation o high standards online programs essential, to make it adequately competitive with conventional programs. One of the tools that allows the evaluation of the design quality and implementation of these programs are satisfaction surveys that students answer at the end of the learning process. This article aims to analyze the design and validation of such surveys applied in the evaluation of satisfaction of fifteen online courses from Gabriela Mistral University, this through an exploratory research study, with a validation design of an instrument. This survey was designed based on seven dimensions: (1) learning outcomes, (2) type of content, (3) type of teaching-learning strategies, (4) activities and resources, (5) evaluations, (6) type of LMS and (7) availability of technical support. Regarding the results obtained in the survey, it stands out that 93% of students consider that the teachers explained the expected learning. Nearly 90% of them agree that the contents worked on in the subjects were adequate for their job training. 89% of the students indicate that the way the contents were presented promoted their learning. 88% agree that the assessment instruments were socialized by the teacher in advance. Regarding the Virtual Campus, 90% consider that the platform is easy to use, it made the movement and location of resources easier.
Keywords: Evaluation, quality of online education, virtual modality, satisfaction survey, highereducation. En el último tiempo, ha existido un aumento significativo de la oferta y demanda de programas educativos que se dictan en modalidad virtual. Esto hace imprescindible que la creación de los cursos ofertados sea diseñada bajo lo más altos estándares para competir adecuadamente en el mercado educativo. Una de las herramientas que permite evaluar la calidad en el diseño e implementación son las encuestas de satisfacción que los estudiantes contestan al finalizar el proceso de aprendizaje en una asignatura. El presente artículo pretende analizar el diseño y validación de una encuesta que permita evaluar quince cursos online de la Universidad Gabriela Mistral, esto a través de un estudio de investigación exploratoria, con diseño de validación de un instrumento. Esta encuesta se diseña a partir de siete dimensiones: resultados de aprendizaje, contenidos, estrategias de enseñanza-aprendizaje, actividades y recursos, evaluación, campus virtual (plataforma) y finalmente el soporte técnico. Con respecto a los resultados obtenidos en la encuesta, se destaca que el 93% considera que los docentes explicaron claramente los aprendizajes esperados. Cerca del 90% está de acuerdo con que los contenidos trabajados en las asignaturas fueron adecuados para su formación laboral. El 89% de los estudiantes indica que la forma que se presentaron los contenidos facilitó su aprendizaje. El 88% está de acuerdo con que los instrumentos de evaluación fueron dados a conocer por el docente con antelación. Con respecto al Campus Virtual, el 90% considera que la plataforma es amigable, facilitó el desplazamiento y la localización de recursos.