The role and function of the corporate interest in public limited companies with concentrated ownership structures. A doctrinal proposal
El rol y función del interés social en las sociedades anónimas abiertas con estructuras concentradas de propiedad. Una propuesta dogmática
Author
Colman Vega, Luis
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/revistaderecho/article/view/141710.21703/issn2735-6337/2022.n40-02
Abstract
The public limited company is a type of company in which a multiplicity of interests of different kinds converge and which, by virtue of the particular Chilean business reality, has a clear concentrated ownership structure, which allows certain shareholders to take control of the company and manage it. As a consequence of this, what are known as agency problems arise, which affect the interests of minority shareholders and even of the company itself. It is in this context that the corporate interest has been installed by the current regulations as a delimiting and guiding element of the actions of corporate management that has served as a corrector of those problems of agency. However, despite the existence of a profuse literature on its concept, its role within the system of public limited companies with concentration of ownership, such as those thatabound in the national corporate system, has not been questioned, so that, without prejudice to the fact that this work advocates a position on classic issues such as the conception that gives content to corporate interest, it also addresses other less treated topics, such as its legal nature and function, arguing that this institute takes the place of a guiding principle of this type of public limited company. La sociedad anónima es un tipo social en que confluyen una multiplicidad de intereses de diversa índole y que, en virtud de la particular realidad empresarial chilena, posee una clara estructura concentrada de propiedad, cuestión que le permite a determinados accionistas hacerse con el control de la compañía y dirigirla. Como consecuencia de esto surgen los conocidos como problemas de agencia, los que afectan los intereses de los accionistas minoritarios, e incluso, de la propia sociedad. En ese contexto que el interés social se ha instalado por la normativa vigente como un elemento delimitador y direccionante del actuar de la gestión social que ha servido como corrector de aquellos problemas de agencia. Sin embargo y pese a existir profusa literatura sobre su concepto, no se ha cuestionado su rol dentro del sistema de las sociedades anónimas con concentración de propiedad, como son las que abundan en el sistema corporativo nacional, de forma que, sin perjuicio de que el presente trabajo propugna una postura respecto de temas clásicos como la concepción que llena de contenido al interés social, también se aboca a otros tópicos menos tratados, como su naturaleza jurídica y función, sosteniendo al efecto que este instituto toma el lugar de un principio rector de este tipo de sociedades anónimas.