Education in context of confinement and its contribution to social reintegration
La educación en contexto de encierro y su aporte a la reinserción social
Author
Campos Ibáñez, Myrtha
Welsch Chahuán, Gherman
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/revistaderecho/article/view/159710.21703/issn0717-0599/2018.n35-03
Abstract
The present paper addresses right of education of persons deprived of their liberty and how this right is recognized by the legal regulations as a factor that benefit the process of social reintegration. Consequently, the national penitentiary regulation has included to education as an element to measure progress of convicts in this process, and so access to a number of rights and benefits. For this end, will be necessary to analyze how education produces an effective impact on recidivism and in the way that the Chilean public education system has considered the context of confinement in development of the educational public policy in the recent modification of the Law of General Education ("Ley General de Educación"). El presente trabajo aborda el derecho a la educación de las personas privadas de libertad y cómo ésta es reconocida en el marco normativo como un factor que favorece el proceso de reinserción social. De esta manera, la normativa penitenciaria nacional ha incluido a la educación como un elemento para medir los avances de las personas condenadas en este proceso, y así acceder a una serie de derechos y beneficios. Para estos efectos es necesario analizar cómo la educación produce un efectivo impacto respecto a la reincidencia y la forma en que el sistema de educación pública chilena ha considerado el contexto de encierro en el desarrollo de la política pública educacional en la reciente modificación a la Ley General de Educación.