Between constitutional projects and realities in Chile: gradualism, inflection and rupture. Part I: State, citizenship and rights between 1811-1973
Entre proyectos y realidades constitucionales en Chile: gradualidad, inflexión y ruptura. Parte I: Estado, ciudadanía y derechos entre 1811-1973
Author
González, José Antonio
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/revistaderecho/article/view/219310.21703/issn2735-6337/2023.n42.02
Abstract
This article examines the itinerary of the Chilean constitutions that were in force between 1811 and 1973, and those projects that, for various reasons, were not debated or even less plebiscited by citizens. In this sense, the typology applied to classify constitutions promulgated as ideas and projects that remained unpublished in our political history is important, based on two criteria: one, taking as a reference the democratic and republican tradition based on French and Anglo-Saxon sources, which constituted the criterion we have called filiation, taken from the literary theory of Edward Said, where we can analyse the gradualness and inflection in terms of the physiognomy of the state, the evolution of rights and the purpose of citizenship without exclusion; two, the projects that assume, both in their drafting and in their moulding, the rupture of the democratic rule of law, assuming the criterion of affiliation, which is also Said's, and which allows us to analyse the introduction of Marxist-Leninist sources or the doctrine of national security, closer to a corporatist vision, from the rupture of the aforementioned tradition. Se examina el itinerario de las constituciones chilenas que estuvieron vigentes entre 1811 hasta 1973, y aquellos proyectos que, por diversas razones, no fueron debatidos ni menos plebiscitados por la ciudadanía. En tal sentido, importa la tipología aplicada para encasillar constituciones promulgas como ideas y proyectos que quedaron inéditos en nuestra historia política, en base de dos criterios: uno, tomando como referencia la tradición democrática y republicana basada en las fuentes francesas y anglosajonas, que constituyó el criterio que hemos denominado de filiación, tomado de la teoría literaria de Edward Said, donde se pueden analizar la gradualidad e inflexión en cuanto a la fisonomía del Estado, la evolución de los derechos y la finalidad de la ciudadanía sin exclusión; dos, los pro-yectos que asumen, tanto en su redacción como en su gestación, el rompimiento del estado de derecho democrático, asumiendo el criterio de la afiliación, que también es de Said, y que nos permite analizar desde la ruptura de la tradición señalada, la introducción de las fuentes marxista-leninista o de la doctrina de seguridad nacional, más próxima a una visión corporativista.