• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

Sociolinguistic variables and error analysis: how do the first-year university students write

Análisis de errores y variables sociolingüísticas: cómo escriben los estudiantes de primer año de universidad

Author
Valdés-León, Gabriel

Full text
https://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/58475
10.7764/onomazein.58.12
Abstract
In higher education, there is concern for the development of writing skills, a concern that was exacerbated in Chile when obtaining the results of the National Diagnostic Assessment of Initial Teacher Education applied to students of terminal levels of Pedagogy careers. This case study aims to identify the current status of the writing level of first-year Pedagogy students at a Chilean university and the dimensions that are necessary to strengthen the length of the training process. To do this, the results obtained by this group are compared with those obtained by the students of the same degree program at the National Diagnostic Assessment, through the method of error analysis and four factors that affect learning. The results indicated that the first-year students are in the lowest performance levels and the errors in their texts are concentrated in the structural and orthographic planes.
 
En la educación superior, existe preocupación por el desarrollo de las competencias de escritura, preocupación que en Chile se agudizó al obtener los resultados de la Evaluación Nacional Diagnóstica de la Formación Inicial Docente (END) aplicada a estudiantes de niveles terminales de carreras de Pedagogía. Este estudio de caso pretende identificar el estado actual del nivel de escritura de los estudiantes de primer año de Pedagogía de una universidad chilena y las dimensiones que resulta necesario fortalecer a lo largo de su proceso formativo. Para ello, se comparan los resultados obtenidos por este grupo con los que alcanzaron los alumnos de esa misma carrera en la END, a través del método de análisis de errores y considerando cuatro factores que inciden en el aprendizaje. Los resultados señalan que los alumnos de primer año se encuentran en los niveles de desempeño más bajos y que los errores de sus textos se concentran en los planos estructural y ortográfico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB