• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

The textual review process: prototypical examples of genre as regulatory elements of writing

El proceso de revisión textual: los ejemplos prototípicos de género como elementos reguladores de la escritura

Author
Abad Beltrán, Victoria

Rodríguez Gonzalo, Carmen

Full text
https://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/65881
10.7764/onomazein.60.02
Abstract
Textual review is a complex activity that presents numerous difficulties because the writer has to distance himself from the text. That is to say, the writer splits himself into reader, and deals in real time with problems that have to do with different linguistic and communicative levels. In order to face this task, the reader has to make decisions about what to do and in what order, namely, he has to regulate the writing process to control the problems that have emerged with this activity. Therefore, in the process of teaching and learning how to write, the didactic intervention has to offer and enhance the use of instruments and mechanisms that promote the regulation process. In this study, thus, we shall show the role that prototypical examples of discursive genre can play in the regulation of writing, focusing on the textual revision phase. In order to do this, we have analysed the writing process in the classroom with the aim of improving the teaching intervention and the didactic sequences to learn to write.
 
La revisión textual es una actividad compleja que presenta muchas dificultades porque el escritor tiene que distanciarse de su texto, esto es, desdoblarse en lector, y tratar en tiempo real problemas de diferentes niveles lingüísticos y comunicativos. Para enfrentarse a esta tarea, ha de tomar decisiones sobre qué hacer y en qué orden, es decir, ha de regular el proceso de escritura para controlar los problemas que le plantea esta actividad. Por ello, en la enseñanza y el aprendizaje de la escritura, la intervención didáctica tiene que ofrecer y potenciar el uso de instrumentos y mecanismos que promuevan el proceso de regulación. En este estudio mostramos el papel que los ejemplos prototípicos de género discursivo pueden asumir en la regulación de la escritura, centrándonos en la fase de revisión textual. Para ello hemos analizado el proceso de escritura en contexto de aula con el objetivo de mejorar la intervención docente y las secuencias didácticas para aprender a escribir.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB