Assemblies as a didactic resource to improve oral skills in English as a foreign language: a comparison between bilingual and non-bilingual students in Primary Education
La asamblea como recurso didáctico para mejorar la competencia oral en lengua inglesa: comparación entre alumnado bilingüe y no bilingüe de Educación Primaria
Author
Gómez-Parra, M.ª Elena
Huertas-Abril, Cristina A.
Abstract
Class assembly, despite being a didactic resource that allows the development of social, civic and linguistic competences of the students in all educational stages, is usually limited to its practice in Early Childhood Education. This is why it is paradoxical that the assembly is little exploited in Primary Education, taking into account its use for the development of oral competence in the English language. After explaining the meaning of the use of the assembly for the development of language skills (with special attention to foreign language skills), this article shows that it is an effective teaching resource for the improvement of oral production and reception, both for pupils in bilingual and non-bilingual programmes. The aim of this work, therefore, is to compare the development of oral skills in English before and after a didactic intervention by means of an assembly in two schools, a bilingual school and a non-bilingual school, in the province of Córdoba (Spain), and to analyse whether there are significant differences in the progression of bilingual pupils in comparison with non-bilingual ones. The results derived from the implementation show that the assembly is a tool that allows to improve the oral linguistic competence in English of all the participants, resulting in a greater impact among the bilingual students. La asamblea de clase, a pesar de ser un recurso didáctico que permite desarrollar las competencias social, cívica y lingüística del alumnado de todas las etapas educativas, suele quedarse limitada a su praxis en Educación Infantil. Es por ello que resulta paradójico que la asamblea sea poco explotada en Educación Primaria, teniendo en cuenta su uso para el desarrollo de la competencia oral en lengua inglesa. Tras explicar el sentido del uso de la asamblea para el desarrollo de las destrezas lingüísticas (con especial atención a las destrezas en lengua extranjera), este artículo demuestra que se trata de un recurso didáctico eficaz para la mejora de la producción y recepción orales, tanto para el alumnado de programas bilingües como no bilingües. El objetivo de este trabajo, pues, consiste en comparar el desarrollo de las competencias orales en lengua inglesa antes y después de una intervención didáctica mediante la asamblea en dos colegios, un centro bilingüe y un centro no bilingüe, de la provincia de Córdoba (España), así como analizar si existen diferencias significativas en la progresión del alumnado bilingüe y en comparación con el no bilingüe. Los resultados derivados de la implementación muestran que la asamblea es una herramienta que permite mejorar la competencia lingüística oral en inglés de todos los participantes, resultando en un mayor impacto entre el alumnado bilingüe.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
A study about the differences in the English language level of students inmmersed in bilingual and non-bilingual programmes in Castilla-La Mancha (Spain)
Moya Guijarro, Arsenio Jesús; Ruiz Cordero, María Begoña. Philological Studies; Núm. 62 (2018); 269-288 -
The performance of intercultural bilingual education teacher: evaluation criteria from the perspective of the lof che’s voice
Catriquir Colipan, Desiderio. Polis Revista Latinoamericana; Núm. 39 (2014): Brasil en la integración de América Latina -
Writing Assessment of Deaf Bilingual Students
Herrera Fernández, Valeria; Chacón Macchiavello, Daniela; Saavedra Coronado, Felipe. Pedagogical Studies; Vol. 42 Núm. 2 (2016); 171-191