• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Analysis of the integration of environmental awareness in environmental education in the Chilean

Análisis de la integración de la conciencia ambiental en la educación ambiental del currículo chileno

Author
Núñez Tobar, Javiera

Vargas Navarrete, Natalia

Valdebenito Pérez, Alexi

Lizama Orellana, Andrea

Oyarzún Morel, Juan de Dios

Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/55067
10.7764/PEL.60.2.2023.5
Abstract
The aim of the study is to analyze the environmental education proposal of the national curriculum in the subjects of Natural Sciences and History, Geography and Social Sciencies to determine how the development of environmental awareness is integrated. The methodology used was a qualitative document analysis based on the dimensions of environmental awareness: cognitive, affective, dispositional, and behavioral. The results show that environmental awareness is unbalanced and incompletely integrated, with the cognitive and dispositional dimensions predominating over the affective and behavioral dimensions. The curriculum rarely includes the study of environmental problems and conflicts. It also values the environment in an instrumental way and promotes actions that have little impact in the face of the global ecological crisis.
 
El objetivo del estudio consistió en analizar la propuesta de educación ambiental del currículo nacional en las asignaturas de Ciencias Naturales e Historia, Geografía y Ciencia Sociales para establecer los modos en los que integra el desarrollo de la conciencia ambiental. La metodología fue un análisis documental cualitativo con base en las dimensiones de la conciencia ambiental: cognitiva, afectiva, disposicional y comportamental. Los hallazgos evidencian que la conciencia ambiental se incorpora de forma desbalanceada y parcial, con un dominio de lo cognitivo y disposicional por sobre lo afectivo y comportamental. El currículo propone de forma escasa el estudio de problemas y conflictos ambientales, valora de modo instrumental al medioambiente, y fomenta acciones de poco impacto frente a la crisis ecológica global.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB