Analysis of the integration of environmental awareness in environmental education in the Chilean
Análisis de la integración de la conciencia ambiental en la educación ambiental del currículo chileno
dc.creator | Núñez Tobar, Javiera | |
dc.creator | Vargas Navarrete, Natalia | |
dc.creator | Valdebenito Pérez, Alexi | |
dc.creator | Lizama Orellana, Andrea | |
dc.creator | Oyarzún Morel, Juan de Dios | |
dc.date | 2023-08-28 | |
dc.date.accessioned | 2023-10-18T12:36:28Z | |
dc.date.available | 2023-10-18T12:36:28Z | |
dc.identifier | https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/55067 | |
dc.identifier | 10.7764/PEL.60.2.2023.5 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/237540 | |
dc.description | The aim of the study is to analyze the environmental education proposal of the national curriculum in the subjects of Natural Sciences and History, Geography and Social Sciencies to determine how the development of environmental awareness is integrated. The methodology used was a qualitative document analysis based on the dimensions of environmental awareness: cognitive, affective, dispositional, and behavioral. The results show that environmental awareness is unbalanced and incompletely integrated, with the cognitive and dispositional dimensions predominating over the affective and behavioral dimensions. The curriculum rarely includes the study of environmental problems and conflicts. It also values the environment in an instrumental way and promotes actions that have little impact in the face of the global ecological crisis. | en-US |
dc.description | El objetivo del estudio consistió en analizar la propuesta de educación ambiental del currículo nacional en las asignaturas de Ciencias Naturales e Historia, Geografía y Ciencia Sociales para establecer los modos en los que integra el desarrollo de la conciencia ambiental. La metodología fue un análisis documental cualitativo con base en las dimensiones de la conciencia ambiental: cognitiva, afectiva, disposicional y comportamental. Los hallazgos evidencian que la conciencia ambiental se incorpora de forma desbalanceada y parcial, con un dominio de lo cognitivo y disposicional por sobre lo afectivo y comportamental. El currículo propone de forma escasa el estudio de problemas y conflictos ambientales, valora de modo instrumental al medioambiente, y fomenta acciones de poco impacto frente a la crisis ecológica global. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Educación, Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/55067/52467 | |
dc.rights | Derechos de autor 2023 Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL) | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 60 Núm. 2 (2023): Ciudadanía y educación en tiempos de crisis democrática y global | es-ES |
dc.source | 0719-0409 | |
dc.subject | environmental education | en-US |
dc.subject | curricular research | en-US |
dc.subject | environmental awareness | en-US |
dc.subject | educación ambiental | es-ES |
dc.subject | investigación curricular | es-ES |
dc.subject | conciencia ambiental | es-ES |
dc.title | Analysis of the integration of environmental awareness in environmental education in the Chilean | en-US |
dc.title | Análisis de la integración de la conciencia ambiental en la educación ambiental del currículo chileno | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Pensamiento Educativo
[0-9]{4}