Understanding Online Political Engagement Among Young Adolescents in 21 Countries
Entender el compromiso político en línea entre los jóvenes adolescentes de 21 países
Author
Maurissen , Lies
Claes, Ellen
Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/5540110.7764/PEL.60.2.2023.7
Abstract
The Internet and social media provide opportunities for political engagement, especially attractive for younger generations. Research on online political engagement remains inconclusive on who participates and what drives these activities. Studies are often limited to a single country sample and focus on a specific group of citizens (i.e., college students). To overcome these limitations, using high-quality survey data from 21 countries, this study shows that already at the age of 14, adolescents frequently engage in online political activities. Multilevel analyses show that parents, as well as schools, are important socialization agents that stimulate young people to engage politically online. In addition, young people’s political interest, political efficacy, and duty-based citizenship norms are strong predictors of online political engagement. Although the effect of sociodemographic characteristics is limited, online engagement has the potential to mobilize immigrant youth and adolescents with less civic knowledge into the political sphere. Internet y las redes sociales ofrecen oportunidades para el compromiso político, especialmente atractivas para las generaciones más jóvenes. La investigación sobre el compromiso político en línea sigue sin ser concluyente respecto de quién participa y qué impulsa estas actividades. Los estudios suelen limitarse a una muestra de un solo país y se centran en un grupo específico de ciudadanos (por ejemplo, los estudiantes universitarios). Para superar estas limitaciones, utilizando datos de encuestas de alta calidad de 21 países, este estudio evidencia que, ya a los 14 años, los adolescentes participan con frecuencia en actividades políticas en línea. Los análisis multinivel muestran que los padres, así como los colegios, son importantes agentes de socialización que estimulan a los jóvenes a participar políticamente en línea. Asimismo, el interés político de los jóvenes, la eficacia política y las normas de ciudadanía basadas en el deber son fuertes predictores del compromiso político en línea. Aunque el efecto de las características sociodemográficas es limitado, el compromiso en línea tiene el potencial de movilizar a los jóvenes inmigrantes y a los adolescentes con menos conocimientos cívicos hacia la esfera política.