• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Understanding Online Political Engagement Among Young Adolescents in 21 Countries

Entender el compromiso político en línea entre los jóvenes adolescentes de 21 países

Author
Maurissen , Lies

Claes, Ellen

Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/55401
10.7764/PEL.60.2.2023.7
Abstract
The Internet and social media provide opportunities for political engagement, especially attractive for younger generations. Research on online political engagement remains inconclusive on who participates and what drives these activities. Studies are often limited to a single country sample and focus on a specific group of citizens (i.e., college students). To overcome these limitations, using high-quality survey data from 21 countries, this study shows that already at the age of 14, adolescents frequently engage in online political activities. Multilevel analyses show that parents, as well as schools, are important socialization agents that stimulate young people to engage politically online. In addition, young people’s political interest, political efficacy, and duty-based citizenship norms are strong predictors of online political engagement. Although the effect of sociodemographic characteristics is limited, online engagement has the potential to mobilize immigrant youth and adolescents with less civic knowledge into the political sphere.
 
Internet y las redes sociales ofrecen oportunidades para el compromiso político, especialmente atractivas para las generaciones más jóvenes. La investigación sobre el compromiso político en línea sigue sin ser concluyente respecto de quién participa y qué impulsa estas actividades. Los estudios suelen limitarse a una muestra de un solo país y se centran en un grupo específico de ciudadanos (por ejemplo, los estudiantes universitarios). Para superar estas limitaciones, utilizando datos de encuestas de alta calidad de 21 países, este estudio evidencia que, ya a los 14 años, los adolescentes participan con frecuencia en actividades políticas en línea. Los análisis multinivel muestran que los padres, así como los colegios, son importantes agentes de socialización que estimulan a los jóvenes a participar políticamente en línea. Asimismo, el interés político de los jóvenes, la eficacia política y las normas de ciudadanía basadas en el deber son fuertes predictores del compromiso político en línea. Aunque el efecto de las características sociodemográficas es limitado, el compromiso en línea tiene el potencial de movilizar a los jóvenes inmigrantes y a los adolescentes con menos conocimientos cívicos hacia la esfera política.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB