Show simple item record

Chile, año cero. La imagen-esperanza en el cine de la Unidad Popular

dc.creatorTaccetta, Natalia
dc.date2023-10-20
dc.date.accessioned2023-11-07T12:26:40Z
dc.date.available2023-11-07T12:26:40Z
dc.identifierhttps://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/64291
dc.identifier10.7764/Aisth.74.7
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/238191
dc.descriptionFrom a theoretical perspective close to the affective turn, these pages propose to reflect on the construction of hope in part of the Chilean Popular Unity cinema during the first months of Salvador Allende's government. We do not review in depth films about which everything has been said, but we study what can be called the image-hope. To characterize hope, a certain juxtaposition will be taken into account with what Georges Didi-Huberman called the «left image» in a recent debate with Enzo Traverso. We chose three films whose only common note is that they correspond in various ways to a kind of «zero year»: El primer año by Patricio Guzmán (1972), Voto + fusil by Helvio Soto (1971) and Palomita blanca by Raúl Ruiz, finished in 1973 before the coup d'état and released in 1992. In all three, it is possible to thematize a hope that seems to raise more questions than reassuring options even when, as Guzmán said in the filming diary of El primer año, «Chile was a party».en-US
dc.descriptionDesde una perspectiva teórica cercana al giro afectivo, estas páginas se proponen reflexionar sobre la construcción de la esperanza en parte del cine de la Unidad Popular chilena durante los primeros meses del gobierno de Salvador Allende. No se revisan en profundidad filmes sobre los que se ha dicho todo, sino que se rastrea en algunos lo que se da en llamar la imagen-esperanza. Para ello, se eligen tres filmes cuya única nota común es corresponderse de modos diversos con una suerte de «año cero»: El primer año de Patricio Guzmán (1972), Voto + fusil de Helvio Soto (1971), y Palomita blanca de Raúl Ruiz, terminada en 1973 antes del golpe de Estado, y reeditada y estrenada en 1992. En los tres, es posible tematizar una esperanza que parece plantear más interrogantes que opciones tranquilizadoras aun cuando, como decía Guzmán en el diario de filmación de El primer año, «Chile era una fiesta».  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttps://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/64291/53891
dc.rightsDerechos de autor 2023 Natalia Taccettaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 74 (2023): Aisthesis Nº 74; 129-148en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 74 (2023): Aisthesis Nº 74; 129-148es-ES
dc.source0718-7181
dc.subjecthopeen-US
dc.subjectPopular Unityen-US
dc.subjectpolitical cinemaen-US
dc.subjectaffective turnen-US
dc.subjectesperanzaes-ES
dc.subjectUnidad Populares-ES
dc.subjectcine políticoes-ES
dc.subjectgiro afectivoes-ES
dc.titleChile, Year Zero. The Image-hope in the Cinema of the Popular Unityen-US
dc.titleChile, año cero. La imagen-esperanza en el cine de la Unidad Populares-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículos dossieres-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record