Show simple item record

dc.creatorCastillo, Alejandra
dc.date2023-10-20
dc.date.accessioned2023-11-07T12:26:42Z
dc.date.available2023-11-07T12:26:42Z
dc.identifierhttps://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/66323
dc.identifier10.7764/Aisth.74.4
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/238201
dc.descriptionWith the figure of the stasis artifact, I would like to study the political design that unfolds during the Unidad Popular in Chile in relation to its objects of projection. In particular, I will focus on the documentary work carried out by Angélica Vázquez in the documentary Crónica del salitre (1971); Marilú Mallet in the documentary Amuhuelai-mi (1972); and Valeria Sarmiento with the documentary Un sueño como de colores (1972). These documentaries record the ways in which the Unidad Popular's politics is organized around socialist production, their gaze is one of militancy and complicity with the transformation process that is taking place. However, at the same time, these documentaries interrupt the very figuration of “labor” by the images themselves. In other words, they interrupt the idea of ​​“production”. This interruption of the image by the image is what could be called a stasis artifact.  en-US
dc.descriptionCon la figura de artefacto stasis me gustaría estudiar el diseño político que se despliega durante la Unidad Popular en lo relativo a sus objetos de proyección. En particular me concentraré en los documentales de las realizadoras Angelina Vázquez, Crónica del salitre (1971); Marilú Mallet, Amuhuelai-mi (1972); y Valeria Sarmiento, Un sueño como de colores (1972). Estos documentales registran los modos en que la política de la Unidad Popular se organiza alrededor de la producción socialista; su mirada es la de militancia y complicidad con el proceso de transformación que está teniendo lugar. Sin embargo, al mismo tiempo, estos documentales interrumpen la propia figuración del «trabajo» en las imágenes expuestas. En otras palabras, estos documentales interrumpen la idea de «producción». Esta interrupción de la imagen por la imagen, es lo que aquí se denomina artefacto stasis. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttps://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/66323/53503
dc.rightsDerechos de autor 2023 Alejandra Castilloes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 74 (2023): Aisthesis Nº 74; 70-80en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 74 (2023): Aisthesis Nº 74; 70-80es-ES
dc.source0718-7181
dc.subjectDocumentaleses-ES
dc.subjectcineastas chilenases-ES
dc.subjectUnidad Populares-ES
dc.titleArtefacto stasises-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículos dossieres-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record