Fiscal Deficit Strategies and Their Effects on Political Polarization: the Discretionary Use of Constitutional Spending Rules in Latin America between 2000 and 2012
Las estrategias de los déficits fiscales y sus efectos en la polarización política: el uso discrecional de las reglas de gasto constitucional en América Latina entre 2000 y 2012
Author
Fisher, Eloy
Abstract
This paper examines how the governments in Latin America design strategies, based on existing constitutional norms, to channel public spending that recruits allies and, with it, benefit from political fragmentation (i.e. the marginal increase of actors with organization and national representation). If the constitutional norm limits such discretion, it will act as a brake on fragmentation. By controlling the influence of the economic situation (since fiscal spending changes over the course of the economic cycle), the governments will maximize their discretion by spending resources that ensure the support of potential allies within constitutional restrictions. By applying a battery of econometric panel tests, we find that with respect to budget spending discretion, there is an associated increase of almost 1.2 percentage points in political fragmentation for each percentage point of deficit, and with respect to budget results, an associated increase of almost one percentage point, in the event that Congress approves the budget. In relation to exclusivity in areas reserved for the Executive, there is an increase of 0.75 percentage points in fragmentation. The effect of budget spending is more powerful in said fragmentation: 15% to 55% more visible than the effects of results in mere approval or in the areas reserved for the Executive in economic and financial matters. The budgetary effects reflect a greater incidence in the period prior to 2008. After that date, discretion and its incidence in spending changes, to give the Executive power to reserve powers in economic and financial matters. Este trabajo examina cómo los Gobiernos de América Latina diseñan estrategias, a partir de normas constitucionales existentes, para canalizar un gasto público que reclute aliados y, con ello, beneficiarse de la fragmentación política (i. e. el aumento marginal de los actores con organización y representación nacional). Si la norma constitucional limita tal discrecionalidad, actuará como freno a la fragmentación. Al controlar la influencia de la coyuntura económica (visto que el gasto fiscal cambia en el transcurso del ciclo económico), los Gobiernos maximizarán su discreción mediante el gasto de recursos que asegure el apoyo de aliados potenciales dentro de las restricciones constitucionales. Por medio de la aplicación de una batería de pruebas econométricas de panel, encontramos que, respecto a la discrecionalidad en el gasto del presupuesto, hay un aumento asociado de casi 1,2 puntos porcentuales en la fragmentación política por cada punto porcentual de déficit, y respecto de los resultados presupuestarios, un aumento asociado de casi un punto porcentual, en el caso en que el Congreso aprueba el presupuesto. En relación con la exclusividad en las áreas reservadas para el Ejecutivo, se presenta un aumento de 0,75 puntos porcentuales en la fragmentación. El efecto del gasto presupuestario es más potente en dicha fragmentación: 15% a 55% más visible que los efectos de los resultados en la mera aprobación o en las áreas reservadas del Ejecutivo en materia económica y financiera. Los efectos presupuestarios reflejan una mayor incidencia en el periodo anterior a 2008. Después de esa fecha, la discrecionalidad y su incidencia en el gasto cambia, para darle facultades al Ejecutivo de reservarse poderes en materia económica y financiera.