Teacher training evaluation in its Progressive Practicum stage through the use of performance standards.
Evaluación de la formación docente en su etapa de práctica progresiva a través de la utilización de los estándares de desempeño
Author
Salas Bravo, Carlos
Aranguiz Aburto, Hugo
Abstract
The Physical Education Major of the University of Concepción, from the Integral Project of Improvement of the Initial Training of Professors develops the "Progressive Practicum" Program with 3 phases: Observation, Workshops and Professional Practicum. The level of achievement reached in the "Standard of Performance" (PS) Department of Education (2000) Facet 1. Preparation for the teaching, in 3° was of 70.3%, 72% in 4° and 72.8% in 5°. Facet 2. Creation of a favorable environment, 85% in 3°, 100% in 4° and 80% in 5°. Facet 3. Teaching for the learning, 82% in 3°, 80% in 4° and 68,5% in 5° Facet 4. Educational Professionalism, 79,1%, in 3°, 80% in 4° and 50% in 5°. It is concluded that the project been successful in the formation of the professors, because the PS achieved an average of 76,6% among the students of third, fourth and fifth year. La Carrera de Educación Física de la Universidad de Concepción, a partir del Proyecto Integral de Mejoramiento de la Formación Inicial de los Profesores desarrolla el Programa "Práctica Progresiva" con 3 etapas: Observación, Talleres y Práctica Profesional. El nivel de logro alcanzado en los "Estándares de Desempeño" (ED) Ministerio de Educación (2000) Faceta A. Preparación para la enseñanza, en 3° fue de 70.3%, 72% en 4° y 72,8% en 5°. Faceta B. Creación de un ambiente propicio, 85 % en 3°, 100% en 4° y 80% en 5°. Faceta C. Enseñanza para el aprendizaje, 82% en 3°, 80% en 4° y 68.5% en 5° Faceta D. Profesionalismo docente, 79,1%, en 3°, 80% en 4° y 50% en 5°. Se concluye que el proyecto ha tenido éxito en la formación de los profesores, porque los ED lograron un promedio de 76.6 % entre los alumnos de tercero, cuarto y quinto año.