Influence of the social and educational inclusion on the motor perception in the case study of a child with Down Syndrome
Influencia de la inclusión social y educativa en la percepción motora en el caso de un niño con síndrome de Down
Author
Pacheco Carrillo, Jaime
Duarte, Edison
Abstract
Stimulation of perceptual motor factors involves the understanding of one's own body and its possibilities of movement, as well as the control of temporal and spatial notions; such knowledge is considered as the basis of intelligence and learning of higher complexity. This research shows the experience developed in a child with Down Syndrome in the process of carrying out these factors on the basis of an inclusive approach (from five to seven years of life). This study has a quantitative methodological approach with a quasi-experimental design and longitudinal exploratory panel, which major findings show an improvement in motor perception, despite of having had a heart surgery and suffering from acute myeloblastic leukemia. La estimulación de los factores perceptivo motores implican el conocimiento del propio cuerpo y de sus posibilidades de movimiento, como también el dominio de las nociones temporales y espaciales, conocimientos que se consideran como base de la inteligencia y de aprendizajes de mayor complejidad. Esta investigación muestra la experiencia desenvuelta en un niño con síndrome de Down sobre el desarrollo de estos factores en base a una metodología inclusiva, desde los cinco a los siete años de vida. El presente estudio tiene un enfoque metodológico cuantitativo con un diseño cuasi-experimental exploratorio y de corte longitudinal de panel y presenta como principal resultado un mejoramiento en la percepción motora, a pesar de haber sido operado al corazón y padecer leucemia mioblástica aguda.