• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Ciencias de la Actividad Física
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Ciencias de la Actividad Física
  • View Item

Proposal of a statistical model to predict the psychomotor development score in 4 - 5 year old children depending on the socioeconomic status

Propuesta de un modelo estadístico para predecir el puntaje de desarrollo psicomotor de niños y niñas de 4 a 5 años de edad en función del nivel socioeconómico

Author
Valdés Arriagada, Marcelo

Full text
https://revistacaf.ucm.cl/article/view/1181
Abstract
The aim of this research is to propose a statistical model to predict the psychomotor development score in 4 - 5 year old children depending on their socioeconomic status. In designing the model, the battery TEPSI was applied to evaluate the psychomotor development of a group of individuals. In addition, parents and guardians were surveyed by means of socio-demographic survey to determine the socioeconomic status. The results indicated that the educational level of the head of household and the per capita income significantly correlated with psychomotor development; the administrative unit does not correlate. It is informed that three models were designed. The first model allows to predict a 4,2% of the psychomotor development scores on the basis of the per capita income variable. The second model is able to predict 11% of the score of language based on the per capita income variable. Finally, the third model, with low predictive value (2,2%), allows to predict the coordination score depending on the educational level of the head of the household.
 
Se presenta la propuesta de un modelo estadístico para predecir el puntaje de desarrollo psicomotor de niños de 4 a 5 años de edad en función del nivel socioeconómico. Se evaluó el desarrollo psicomotor por medio del TEPSI. Para el nivel socioeconómico se aplicó una encuesta sociodemográfica a los padres y apoderados. Los resultados reportaron que el nivel educacional del jefe/a de hogar y el ingreso per cápita correlacionan significativamente con el desarrollo psicomotor, no correlaciona la dependencia administrativa. Se informa que fue posible diseñar tres modelos. El primero, permite predecir un 4,2% del puntaje en el desarrollo psicomotor en función de la variable ingreso per cápita. El segundo es capaz de predecir en un 11% el puntaje del Lenguaje en base a la variable ingreso per cápita. El tercero, con bajo valor predictor (2,2%), permite predecir el puntaje de la Coordinación, en función del nivel educacional del jefe de hogar.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB