Transnationalization of chilean civic education. A critical study of the links between CIVED/ICCS and the local educational policies (1999-2016)
Transnacionalización de la educación ciudadana en Chile. Estudio crítico de las relaciones entre el CIVED/ICCS y la política educativa local (1999-2016)
Author
Fuentes Salazar, José Miguel
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/724910.4067/S0718-07052023000100145
Abstract
The International Civic and Citizenship Education from IEA (CIVED/ICCS) is part of the regular list of international tests applied in Chile for the creation of education policies in the area. Nevertheless, the specific connections that this study has acquired in the education policy are essentially unknown, creating a pending intellectual debt in the local research field. The goal of this study is to specify and critically comprehend the link established by the local agents along with the citizenship agenda promoted by CIVED/ICCS in the policy for citizen education in Chile between the years 1999 and 2016. This proposal assumed an interpretive paradigm and a documentary-type research design, in which critical discourse analysis tools were applied. It was concluded that the uses and references of CIVEN/ICCS text follow a relevant thematic selection and political legitimation framed by the context of educational and social change. El Estudio Internacional de Educación Cívica y Formación Ciudadana de la IEA (CIVED/ICCS) forma parte del repertorio estable de pruebas internaciones aplicadas y utilizadas en Chile para la construcción de políticas educativas en el área. No obstante, los cruces más específicos que adquiere este estudio en la política educativa son esencialmente desconocidos y constituyen una deuda intelectual pendiente en la investigación local. El objetivo de este artículo es especificar y comprender críticamente la relación que establecen los actores locales con la agenda de ciudadanía promovida por el CIVED/ICCS en la política de formación ciudadana en Chile entre 1999 y 2016. Esta propuesta asumió un paradigma interpretativo y un diseño de tipo documental que aplicó herramientas del análisis crítico del discurso. Se concluye que los usos y referencias al CIVED/ICCS obedecen a selecciones temáticas interesadas y a necesidades de legitimación política enmarcadas en coyunturas de cambio educativo y social.