• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Conceptual positions on skills: a bibliometric analysis in the Cuban context

Posiciones conceptuales sobre habilidades: un análisis bibliométrico en el contexto cubano

Author
Rodríguez-Castilla, Liuris

López-Collazo, Zeidy Sandra

González-Ruda, Norma

Padrón-Alvarez, Arasay

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7251
10.4067/S0718-07052023000100187
Abstract
The term ability is very controversial due to the multiplicity of its uses in various fields of knowledge. Pedagogy is one of the sciences in which it is most studied and applied. For various authors, its conceptualization has been the object of study on more than one occasion. Despite this, his analysis continues to be a subject with gaps open to study in this science. The objective of this article is to analyze the coinciding points of different pedagogical and psychological concepts of the term ability, from a bibliometric analysis carried out in various sources, for its objective assessment and didactic functionality. 30 sources of information are selected in which skills from Pedagogy and Psychology are studied. As results a deep bibliometric analysis is obtained applying eight indicators, which allows the evaluation of the term and greater effectiveness in its didactic and educational treatment.
 
El término habilidad es muy polémico por la multiplicidad de sus usos en variados campos del conocimiento. La Pedagogía es una de las ciencias en la que más se estudia y se aplica. Para diversos autores ha sido objeto de estudio su conceptualización en más de una ocasión. A pesar de ello su análisis sigue siendo un tema con brechas abiertas por estudiar en esta ciencia. El objetivo de este artículo es analizar los puntos coincidentes de diferentes conceptos pedagógicos y psicológicos del término habilidad, a partir de un análisis bibliométrico realizado en diversas fuentes, para su valoración objetiva y funcionalidad didáctica. Se seleccionan 30 fuentes de información en las que se estudian las habilidades desde la Pedagogía y la Psicología. Como resultados se obtiene un profundo análisis bibliométrico aplicando ocho indicadores, que permite la valoración del término y mayor efectividad en su tratamiento didáctico y educativo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB