• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Profiles of beliefs about mathematics instructional practices of primary education student teachers conditioned by school experience and teacher role adoption

Perfiles de creencias sobre prácticas de instrucción matemática de estudiantes de pedagogía de educación Primaria condicionados por la experiencia escolar y la adopción del rol de profesor

Author
Chandía, Eugenio

Huencho, Anahí

San Martín, Ernesto

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7257
10.4067/S0718-07052023000100305
Abstract
The school itinerary not only has an effect on the learning of mathematics, but also on the beliefs about mathematics, its learning and teaching, and therefore on the construction of teaching models and mathematics instructional practices in future teachers. Thus, this research seeks to identify relationships between the profiles of beliefs about mathematical instructional practices and the formal and informal experience with the role of teacher. For this purpose, a scale of beliefs is constructed and validated in 328 elementary education pedagogy students from 18 training programs in Chile, identifying profiles through latent class analysis and determining relationships using the Chi-square test. The results show that the teaching models experienced by student teachers influence their beliefs, even more so if they have adapted the role of teacher by teaching a classmate or giving private lessons.
 
El itinerario escolar no solo tiene efecto en el aprendizaje de la matemática, sino que también en las creencias sobre ella, su aprendizaje y enseñanza, y por ende en la construcción de modelos de enseñanza y prácticas de instrucción matemática en los futuros profesores. Así, esta investigación busca identificar relaciones entre los perfiles de creencias sobre prácticas de instrucción matemática y la experiencia formal e informal con el rol de profesor. Para ello se construye y valida una escala de creencias en 328 estudiantes de pedagogía de educación primaria de 18 programas de formación de Chile, identificando perfiles mediante análisis de clases latentes y determinando relaciones usando el test Chi cuadrado. Los resultados muestran que los modelos de enseñanza vivenciados por los estudiantes de pedagogía influyen en sus creencias, más aún si estos han adaptado el rol de profesor enseñando a algún compañero de curso o realizando clases particulares.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB