• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Impact of students mobilizations on the results of the University Selections Test: the case of the Instituto Nacional José Miguel Carrera

Impacto de las movilizaciones estudiantiles en los resultados de la Prueba de Selección Universitaria: El caso del Instituto Nacional José Miguel Carrera

Author
Astudillo Jiménez, Alejandro

Muñoz Grez, Camila

Ancaín, Camila

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7258
10.4067/S0718-07052023000100327
Abstract
With the application of a panel model, comparison tests of means and structural breaks, the impact that the loss of classroom hours has had on the results obtained by the students of the José Miguel Carrera National Institute in the Selection Test University was evaluated, as a consequence of the student mobilizations that began in 2006. The evidence shows a systematic deterioration of the scores obtained by the students from 2011 as a result of the accumulated loss of face-to-face classes, however this decline is not proportional to the number of hours lost, a situation that reflects structural problems in the José Miguel Carrera National Institute related to the effectiveness of the use of school time.
 
A través de la aplicación de un modelo de panel, tests de comparación de medias y de quiebres estructurales, se evaluó el impacto que ha tenido la pérdida de horas lectivas presenciales en los resultados obtenidos por los estudiantes del Instituto Nacional José Miguel Carrera en la Prueba de Selección Universitaria, como consecuencia de las movilizaciones estudiantiles iniciadas el año 2006. La evidencia muestra un deterioro sistemático de puntajes de obtenidos por los estudiantes a contar del año 2011 producto de la pérdida acumulada de clases presenciales, sin embargo, este descenso no es proporcional al número de horas perdidas, situación que refleja problemas de tipo estructural en el establecimiento relacionados con la efectividad en el uso del tiempo lectivo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB