Impact of students mobilizations on the results of the University Selections Test: the case of the Instituto Nacional José Miguel Carrera
Impacto de las movilizaciones estudiantiles en los resultados de la Prueba de Selección Universitaria: El caso del Instituto Nacional José Miguel Carrera
dc.creator | Astudillo Jiménez, Alejandro | |
dc.creator | Muñoz Grez, Camila | |
dc.creator | Ancaín, Camila | |
dc.date | 2023-10-12 | |
dc.date.accessioned | 2023-11-20T19:54:46Z | |
dc.date.available | 2023-11-20T19:54:46Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7258 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052023000100327 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/238820 | |
dc.description | With the application of a panel model, comparison tests of means and structural breaks, the impact that the loss of classroom hours has had on the results obtained by the students of the José Miguel Carrera National Institute in the Selection Test University was evaluated, as a consequence of the student mobilizations that began in 2006. The evidence shows a systematic deterioration of the scores obtained by the students from 2011 as a result of the accumulated loss of face-to-face classes, however this decline is not proportional to the number of hours lost, a situation that reflects structural problems in the José Miguel Carrera National Institute related to the effectiveness of the use of school time. | en-US |
dc.description | A través de la aplicación de un modelo de panel, tests de comparación de medias y de quiebres estructurales, se evaluó el impacto que ha tenido la pérdida de horas lectivas presenciales en los resultados obtenidos por los estudiantes del Instituto Nacional José Miguel Carrera en la Prueba de Selección Universitaria, como consecuencia de las movilizaciones estudiantiles iniciadas el año 2006. La evidencia muestra un deterioro sistemático de puntajes de obtenidos por los estudiantes a contar del año 2011 producto de la pérdida acumulada de clases presenciales, sin embargo, este descenso no es proporcional al número de horas perdidas, situación que refleja problemas de tipo estructural en el establecimiento relacionados con la efectividad en el uso del tiempo lectivo. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7258/8306 | |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 49 No. 1 (2023); 327-341 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 1 (2023); 327-341 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.subject | horas lectivas | es-ES |
dc.subject | pérdida de clases | es-ES |
dc.subject | movilización estudiantil | es-ES |
dc.subject | teaching hours | en-US |
dc.subject | loss of classes | en-US |
dc.subject | student strike | en-US |
dc.title | Impact of students mobilizations on the results of the University Selections Test: the case of the Instituto Nacional José Miguel Carrera | en-US |
dc.title | Impacto de las movilizaciones estudiantiles en los resultados de la Prueba de Selección Universitaria: El caso del Instituto Nacional José Miguel Carrera | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}