Mobilizing principles and forms of organization of dialogic community classrooms
Principios movilizadores y formas de organización de aulas comunitarias dialógicas
Author
Ferrada, Donatila
Astorga, Blanca
Dávila, Gianina
Del Pino, Miguel
Bastías, Cecilia
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/726110.4067/S0718-07052023000100387
Abstract
Dialogic community classrooms are unique experiences of educational transformation within the Chilean formal educational system, hence their scientific interest. This research intended to unveil the mobilizing principles of the transformation that has allowed these dialogic community classrooms to continue over time, and their forms of organization. To do this, through dialogic-kishu kimkelay ta che research, 8 research communities were formed in 8 schools in territorial, geographical, cultural and linguistic diversity distributed throughout the country. Knowledge was constructed through collective dialogues, dialogic conversations, audio and video recordings. Results reveal that the educational transformation originates from problems identified by the same collective groups and their actions to transform them. For this, they organize through organic relationships of solidarity networks that deepen social integration within each classroom, but differing according to contextual characteristics. Las aulas comunitarias dialógicas son experiencias inéditas de transformación educativa al interior del sistema educativo formal chileno, de allí su interés científico. Esta investigación quiso conocer ¿cuáles son los principios movilizadores de la transformación que permiten mantener en el tiempo estas aulas comunitarias dialógicas? y ¿cuáles son sus formas de organización? Con este fin, mediante la investigación dialógica-kishu kimkelay ta che, se conformaron 8 comunidades de investigación en 8 escuelas en diversidad territorial, geográfica, cultural y lingüística distribuidas a lo largo del país. Para la construcción del conocimiento se trabajó con diálogos colectivos, conversaciones dialógicas, registros de audio y videos. Los resultados revelan que la transformación educativa se origina en problemáticas identificadas por los propios colectivos y sus acciones para transformarlas. Para ello, se organizan por medio de relaciones orgánicas de redes solidarias que profundizan la integración social al interior de cada aula, pero diferenciándose en función de las características contextuales.