Show simple item record

Principios movilizadores y formas de organización de aulas comunitarias dialógicas

dc.creatorFerrada, Donatila
dc.creatorAstorga, Blanca
dc.creatorDávila, Gianina
dc.creatorDel Pino, Miguel
dc.creatorBastías, Cecilia
dc.date2023-10-12
dc.date.accessioned2023-11-20T19:54:47Z
dc.date.available2023-11-20T19:54:47Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7261
dc.identifier10.4067/S0718-07052023000100387
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/238823
dc.descriptionDialogic community classrooms are unique experiences of educational transformation within the Chilean formal educational system, hence their scientific interest. This research intended to unveil the mobilizing principles of the transformation that has allowed these dialogic community classrooms to continue over time, and their forms of organization. To do this, through dialogic-kishu kimkelay ta che research, 8 research communities were formed in 8 schools in territorial, geographical, cultural and linguistic diversity distributed throughout the country. Knowledge was constructed through collective dialogues, dialogic conversations, audio and video recordings. Results reveal that the educational transformation originates from problems identified by the same collective groups and their actions to transform them. For this, they organize through organic relationships of solidarity networks that deepen social integration within each classroom, but differing according to contextual characteristics.en-US
dc.descriptionLas aulas comunitarias dialógicas son experiencias inéditas de transformación educativa al interior del sistema educativo formal chileno, de allí su interés científico. Esta investigación quiso conocer ¿cuáles son los principios movilizadores de la transformación que permiten mantener en el tiempo estas aulas comunitarias dialógicas? y ¿cuáles son sus formas de organización? Con este fin, mediante la investigación dialógica-kishu kimkelay ta che, se conformaron 8 comunidades de investigación en 8 escuelas en diversidad territorial, geográfica, cultural y lingüística distribuidas a lo largo del país. Para la construcción del conocimiento se trabajó con diálogos colectivos, conversaciones dialógicas, registros de audio y videos. Los resultados revelan que la transformación educativa se origina en problemáticas identificadas por los propios colectivos y sus acciones para transformarlas. Para ello, se organizan por medio de relaciones orgánicas de redes solidarias que profundizan la integración social al interior de cada aula, pero diferenciándose en función de las características contextuales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7261/8309
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 49 No. 1 (2023); 387-412en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 1 (2023); 387-412es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectPedagogía dialógicaes-ES
dc.subjecttransformación educativaes-ES
dc.subjectcomunidades-ES
dc.subjectmovilización colectivaes-ES
dc.subjectDialogic Pedagogyen-US
dc.subjecteducational transformationen-US
dc.subjectcommunityen-US
dc.subjectcollective mobilizationen-US
dc.titleMobilizing principles and forms of organization of dialogic community classroomsen-US
dc.titlePrincipios movilizadores y formas de organización de aulas comunitarias dialógicases-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record