• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica de la Santísima Concepción
  • Revista de Filosofía (Concepción)
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica de la Santísima Concepción
  • Revista de Filosofía (Concepción)
  • View Item

Contributions of the humanist philosophy of Maritain and the humanist psychology of Rogers and Maslow for education in the XXI century

Aportes de la filosofía y la psicología humanista para la educación en el ser

Author
Miralbell, Ignacio

Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/revistafilosofia/article/view/2102
10.21703/2735-6353.2023.22.2.2102
Abstract
I intend to analyze, reevaluate, and demonstrate the coherence of certain practical proposals from some contemporary humanist philosophers and psychologists regarding education. Specifically, I will refer to Jacques Maritain's humanist philosophy, and the humanistic psychology of Karl Rogers and Abraham Maslow. While these proposals come from different perspectives and have somewhat diverse foundations, they all converge in their humanistic nature and their concern for the comprehensive education of the individual in their individual and social existence. I will attempt to show how some of their practical proposals can serve as inspiration for new possibilities and approaches to education in the 21st century, particularly concerning the motivational and attitudinal aspects of the teaching and learning process.
 
Me propongo analizar, replantear y mostrar la coherencia de ciertas propuestas prácticas de algunos filósofos y psicólogos humanistas contemporáneos sobre la educación. Concretamente, me referiré a la filosofía humanista de Jacques Maritain, y a la psicología humanista de Karl Rogers y Abraham Maslow. Si bien estas propuestas provienen de enfoques distintos y con una fundamentación algo diversa, todas coinciden en su carácter humanista y en su preocupación por la educación integral de la persona humana en su ser individual y social. Trataré de mostrar cómo algunas de sus propuestas prácticas pueden ser inspiradoras de nuevas posibilidades y enfoques para la educación en el siglo XXI, especialmente en relación con los aspectos motivacionales y actitudinales del proceso de enseñanza-aprendizaje. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB