Show simple item record

Aportes de la filosofía y la psicología humanista para la educación en el ser

dc.creatorMiralbell, Ignacio
dc.date2023-10-20
dc.date.accessioned2023-11-21T14:36:55Z
dc.date.available2023-11-21T14:36:55Z
dc.identifierhttps://revistas.ucsc.cl/index.php/revistafilosofia/article/view/2102
dc.identifier10.21703/2735-6353.2023.22.2.2102
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/238865
dc.descriptionI intend to analyze, reevaluate, and demonstrate the coherence of certain practical proposals from some contemporary humanist philosophers and psychologists regarding education. Specifically, I will refer to Jacques Maritain's humanist philosophy, and the humanistic psychology of Karl Rogers and Abraham Maslow. While these proposals come from different perspectives and have somewhat diverse foundations, they all converge in their humanistic nature and their concern for the comprehensive education of the individual in their individual and social existence. I will attempt to show how some of their practical proposals can serve as inspiration for new possibilities and approaches to education in the 21st century, particularly concerning the motivational and attitudinal aspects of the teaching and learning process.en-US
dc.descriptionMe propongo analizar, replantear y mostrar la coherencia de ciertas propuestas prácticas de algunos filósofos y psicólogos humanistas contemporáneos sobre la educación. Concretamente, me referiré a la filosofía humanista de Jacques Maritain, y a la psicología humanista de Karl Rogers y Abraham Maslow. Si bien estas propuestas provienen de enfoques distintos y con una fundamentación algo diversa, todas coinciden en su carácter humanista y en su preocupación por la educación integral de la persona humana en su ser individual y social. Trataré de mostrar cómo algunas de sus propuestas prácticas pueden ser inspiradoras de nuevas posibilidades y enfoques para la educación en el siglo XXI, especialmente en relación con los aspectos motivacionales y actitudinales del proceso de enseñanza-aprendizaje. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica de la Santisima Concepciónes-ES
dc.relationhttps://revistas.ucsc.cl/index.php/revistafilosofia/article/view/2102/1566
dc.rightsDerechos de autor 2023 Ignacio Miralbelles-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceRevista de Filosofia UCSC; Vol. 22 No. 2 (2023): Revista de Filosofía UCSC | July- December 2021 ; 95 - 112en-US
dc.sourceRevista de Filosofía UCSC; Vol. 22 Núm. 2 (2023): Revista de Filosofía UCSC | Julio - Diciembre 2023; 95 - 112es-ES
dc.sourceRevista de Filosofía ; v. 22 n. 2 (2023): Revista de Filosofía UCSC | Julio - Diciembre 2023; 95 - 112pt-BR
dc.source2735-6353
dc.source0717-7801
dc.subjecthumanist philosophyen-US
dc.subjectMaritainen-US
dc.subjecthumanist psycholgyen-US
dc.subjectRogersen-US
dc.subjectMaslowen-US
dc.subjectFilosofía humanistaes-ES
dc.subjectMaritaines-ES
dc.subjectPsicología humanistaes-ES
dc.subjectRogerses-ES
dc.subjectMaslowes-ES
dc.titleContributions of the humanist philosophy of Maritain and the humanist psychology of Rogers and Maslow for education in the XXI centuryen-US
dc.titleAportes de la filosofía y la psicología humanista para la educación en el seres-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record